Det hjärtformade lövet

När Alona går hem från skolan en dag stannar hon till under ett träd för att äta lite på ett äpple. Vad hon inte märker när hon promenerar vidare är ett stort löv fastnat på hennes huvud. Lövet är format som ett hjärta och det kommer att visa sig ha en alldeles speciell betydelse för trädet. Frågan är nu vad Alona ska göra med lövet?

Shira Gefen (text) och David Polonsky (illustrationer) har tillsammans i Det hjärtformade lövet skapat en fin berättelse om det vardagliga i att hitta ett löv. En berättelse som visar sig inte alls vara helt ordinär utan här skymtar magi i en tallrik soppa…

Boken beskrivs av förlaget som poetisk och absolut ja. Text och bild harmonierar med varandra och den ganska långsamma tonen i boken gör att det blir nästan som en meditativ upplevelse att läsa.

För en tid sedan skrev Clarisa här på Flaskposten om Naku, Nakuu, Nakuuu! Nu har även jag läst den och kan bara hålla med Clarisa. En fantastiskt fin bok om att få syskon.

Både Det hjärtformade lövet och Naku, Nakuu, Nakuuu är utgivna på Bokförlaget Trasten. Deras utgivning är full av spännande böcker. Besök deras hemsida och hitta fler!

/Sofia

2 Responses to “Det hjärtformade lövet”


  1. 1 Maria 7, december, 2012 kl. 7:10 e m

    Jag är ju all YA all the time, men idag klev jag runt hörnet in på barnavdelningen och blev smått nyförälskad i livet och böcker. Mycket finare än resten av biblioteket och bilderbokstrågen lockade.
    Lånade den här och ”Jag älskar Manne” plus ”Jag vill ha min hatt” som jag fick rekommenderad för mig. Och ”En mammut i kylskåpet” på grund av titeln. 🙂 Ska bli spännande!

  2. 2 Sofia 7, december, 2012 kl. 9:15 e m

    Vad roligt! Bilderböcker passar väldigt ofta även vuxna läsare. Jag tycker det är synd att de ”glöms bort” bara för att man växer upp.

    Fina val har du gjort! En mammut i kylskåpet har jag dock inte läst. Du får rapportera vad du tycker om den och de andra böckerna.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


