Liar & Spy

LIAR-SPYJag hittade Liar & Spy av Rebecca Stead när jag gick igenom School library journals årsbästalista för 2012. Rebecca Stead kände jag redan till eftersom hon har skrivit den mycket charmiga boken En nyckel, en gåta och fyra brev.

Georges bor i Brooklyn. Hans pappa har fått sparken från sitt jobb, mamman måste arbeta varje natt på sjukhuset och han hatar verkligen skolan.

Georges är döpt efter föräldrarnas favoritkonstnär Georges Seurat som målade sina tavlor med en speciell ”prickteknik” (pointilism). Meningen var att tavlorna skulle betraktas från ett visst avstånd. Om man står för nära ser man bara en massa prickar i olika färger, men om man tar ett steg tillbaka så framträder tavlans verkliga motiv.

Familjen använder sig av Seurats målarstil som en metafor för livet; att alltid, och då särskilt vid motgångar, ta ett steg tillbaka och försöka se ”the big picture”.  Det fungerar hyggligt för Georges, tills det inte längre gör det. För rätt snart börjar de här olika jobbiga ”prickarna” i vardagen växa och växa tills det att de känns övermäktiga.

Det finns så mycket som jag verkligen älskar med den här boken!

Strukturen och kopplingen till Geoges Seurat ”prickar” och hur Rebecca Stead använder sig av det under hela boken på olika sätt är fantastiskt.

Språket är enkel och elegant på samma gång. Rebecca Stead har en förmåga att skriva komplicerade berättelser med en lätthet som känns väldigt amerikanskt (tänk Kate DiCamillo). Du hittar inte en överflödig mening i hela boken, varenda ord känns genomtänkt.

Georges lär känna jämnårigan Safer, vars familj är väldigt speciell och som jag läste i någon amerikansk recension faktiskt påminner lite om familjen Glass.

Det finns en subtil blinkning till Jane Eyre i boken, som bara hardcorefans kan känna igen (i alla fall inbillar jag mig det?).

Jag tycker så mycket om alla karaktärer. Mamman, pappan, Safer, gympaläraren som hatar sitt jobb, Candy och den nördiga kompisen i skolan som tjatar om språkregler.

Så: kan inte något svenskt förlag ta och ge ut den här boken?

/Clarisa

.

3 Responses to “Liar & Spy”


  1. 1 Sofia 28, januari, 2013 kl. 12:44 e m

    jag MÅSTE läsa den här boken. Tycker mycket om Seurats målningar och älskar Jane Eyre.

    Går till och med och filar på ett inlägg om JE, än så länge bara i huvudet dock. Men tänk om jag inte fattar blinkningen! Oh oh.

  2. 2 clarianahi 28, januari, 2013 kl. 2:42 e m

    Kan vara så att blinkningen mest är i mitt huvud …

  3. 3 Sofia 28, januari, 2013 kl. 8:08 e m

    spännande! Blir väldigt nyfiken.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


