I år tävlar de här böckerna om Slangbellan:

Slangbellan, priset till bästa debutant som årligen delas ut av BUS*, kan i år gå till en bilderbok, en faktabok eller en ungdomsbok:

Molly & Sus

abc-och-allt-om-d

Något måste hända nu av Anna Lindberg

Klara Perssons Molly & Sus. En bilderbok om syskonkärlek och om att frigöra sig men ändå hitta tillbaka till sin bästa vän.
Nina Ulmaja ABC å allt och D. Behöver den här Augustvinnaren en presentation? Fantastisk bok om allt möjligt mellan A till Ö.
Anna Lindberg Något måste hända nu. Ja i den lilla småstaden måste något hända Kim och Ulrik. Det gör det när Isabelle flyttar dit och vänder upp och ner på deras liv.

Tror ni på vinst för Nina Ulmaja även här? Av de tre nominerade böckerna är det min favorit. Den är annorlunda i ABC-bokträsket, intressant och snyggt formgiven. Molly och Sus är en fin historia där jag främst tycker om illustrationerna. Något måste hända nu fastnade jag inte för när jag läste. Kanske berodde det på att jag just då var ganska less på genren ”ungdom i småstad är uttråkad och så händer något vilket gör att det blir lite kaos”, kanske inte. Någon annan som läst?

Slangbellan delas ut den 19 februari. Läs mer på Författarförbundets hemsida.

/Sofia

*Barn och ungdomssektionen inom Författarförbundet

4 Responses to “I år tävlar de här böckerna om Slangbellan:”


  1. 1 clarianahi 29, januari, 2013 kl. 3:23 e m

    Jag måste nog också heja på Nina Ulmaja. Tyckte att Något måste hända nu var välskriven men tråkig.

  2. 2 flaskpostenJohanna 29, januari, 2013 kl. 7:32 e m

    Vad tidigt Slangbellan ligger i år!
    Har inte läst någon av böckerna, men såklart spanat in Ulmajas Augustprisvinnare, men det känns som lite tunt heja-underlag, får så om jag hinner orientera mig lite mer 🙂

  3. 3 Sofia 29, januari, 2013 kl. 7:51 e m

    Mycket tidigt. Jag blev förvånad när jag såg pressmeddelandet, över datumet alltså.

    Clarisa: ja tråkig tyckte jag också att Något måste hända nu var.

    Johanna: du får kika och återkomma med kommentar.

  4. 4 Lena Berg 29, januari, 2013 kl. 10:22 e m

    Tycker att språket i Något måste händå nu är självlysande och sätter stämningen i boken. Känslan och smärtan gräver sig in, och varje karaktär är utmejslad. Skönt med någon som vågar använda undertext i en ungdomsbok. Tänker att de, här och på vissa bloggar, som tycker boken är ytlig eller tråkig, inte gillar alternativt inte förstår undertext och missar det som står mellan raderna. De andra nominerade har jag inte läst, men kul att Något måste hända blev nominerad och hoppas den vinner!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


