The Raven Boys

cover_ravenboys_300Visst kan man inte annat än älska en bok som innehåller en stor dos magi,  glömda kungalegender, internatskolor, klass och så pyttelite kärlek?

Jag gör det, och ganska ofta måste jag läsa en bok som tar mig till andra spännande världar. Då menar jag fantasy eller böcker med magi (superhjältar funkar också).

Jag tröttnar lätt när jag har läst för många ”vardagsböcker”, ibland behöver jag verkligen lite eskapism.

 Så är du lite som jag kommer du verkligen att trivas med den här boken.

Handling: Fyra väldigt olika killar är bästa vänner och på jakt efter den walesiska kungen Glendowers grav och så träffar de Blue, dotter till stadens sierska. Blue är vanligtvis inte så förtjust i snobbarna från internatskolan Aglionby Academy. Men magin förenar dem och hon blir en  i gänget.

 Gansey är ledaren och besatt av att hitta Glendower. Han är superrik och från en fin familj, men besvärad över sin bakgrund och hur den påverkar andra människor.

Adam bor i en (typ) trailerpark och har tre olika jobb för att ha råd att gå på Internatskolan. Han är lågmäld, intelligent och smärtsamt medveten om pengar och klass.

Ronan är hård, läskig och djupt deprimerad efter faderns plötsliga död. Han har en svår och våldsam relation till sina bröder.

Noah är snäll, rolig, blyg och överraskande.

Och så Blue, född i en magisk familj men utan en ”egen” magisk kraft. Hennes enda kraft är förmågan att förstärka andras magi.

 Maggie Stiefvater tar sig tiden att skriva en lagom långsam upptakt och jag uppskattar det. Det här är första delen i en trilogi och författaren ger oss en bra grund för vad som komma skall. Men ganska fort sitter ändå karaktärerna och det är väl det viktigaste?

 Om jag ska ge den här fina boken ett minus, är det i så fall för den spirande kärlekstriangeln och allt kring ”kyssen”. Men jag kan samtidigt förstå lockelsen för Stiefvater. Det är två väldigt olika killar som Blue slits mellan, eller ja, funderar över.

Annars en läskaramell!

 The Raven boys kommer ut på svenska i mars och kommer att heta Kretsen.

Maggie Stiefvater har blivit en ny favorit för mig sedan jag läste Dödsritten och  jag ser fram emot nästa del i den här serien.

/Clarisa

5 Responses to “The Raven Boys”


  1. 1 Snöfrid 21, februari, 2013 kl. 4:39 e m

    Det är andra gången på två dar som jag hör om den här boken och jag blir mer och mer sugen på att läsa den för varje gång.

    http://fantasy03.blogg.se (för att wordpress vägrar länka till min blogg)

  2. 2 clarianahi 21, februari, 2013 kl. 4:47 e m

    Hoppas du gillar den!

  3. 3 clarianahi 21, februari, 2013 kl. 5:33 e m

    Fin blogg!

  4. 4 NIKELZ 31, mars, 2013 kl. 4:11 e m

    Jag läste den på svenska och jag tyckte att den var supertråkig. Kanske var det för att den var översatt, jag misstänker att den är mycket bättre på engelska. Jag fattar typ fortfarande inte vad den handlar om. Förvirrad :S

  5. 5 clarianahi 1, april, 2013 kl. 3:54 e m

    Vad synd! Det kan ligga i översättningen men du kanske ändå inte skulle gillat den på engelska. Man kan tycka olika! 🙂


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


