Gul utanpå

I ett tidigare inlägg nämnde jag Patrik Lundbergs Gul utanpå då han vid ett par tillfällen nämner Håkan Hellström. Nu är inte Håkan eller ens musiken det centrala i Patriks bok även om det ger en inblick i vem Patrik är.

Gul utanpåGul utanpå handlar främst om Patriks resa till Sydkorea och hans sökande efter sin biologiska familj. Patrik adopterades som liten och kom till en familj i Sölvesborg. Sydkorea var ett avlägset land han inte hade någon kontakt med under uppväxten. Men när han är dryga 20 får han chans att åka dit som utbytesstudent. I och med det får han också chans att utforska det land han är född i samt träffa sin biologiska familj.

Det här är Patriks debutbok och den är bra. Titeln säger med sina två ord mycket av vad boken fokuserar på: Patrik är ”gul utanpå” vilket innebär att han i Sverige tas för invandrare/turist. I Sydkorea smälter han in utseendemässigt men får uppleva massor av kulturella krockar.

Ärlig var ett ord jag tänkte på flera gånger i min läsning. Patrik förskönar inte sig själv utan har ett språk som är rakt på sak. Han väjer inte för pinsamheter eller känslor, vare sig de är till hans för eller nackdel.

Gripande är ett annat, ganska slitet ord att använda. Jag tyckte det var intressant och fängslande att läsa om Patrik, men även om de andra adopterade som Patrik träffar och som i kortare eller längre stycken beskrivs.

Att boken utspelar sig i Sydkorea tyckte jag också var fascinerande, i dessa Gangnam Style-tider. Men mitt privata intresse grundar sig främst i jag i flera år brevväxlade med en tjej i Seoul. Vi har på senare år återupptagit kontakten via facebook och kanske kommer jag åka och hälsa på. Fram till det att jag läste Patriks bok har jag inte läst någon litteratur om Sydkorea utan baserar min kunskap om Sydkorea på: 1. min brevväns brev, 2. att OS i Seoul är det enda OS jag följt samt 3. lite dimmiga kunskaper från grundskolan. Att han beskriver även baksidan av myntet tycker jag är spännande. Ett land är så mycket mer än vad man kan hitta i en turistbroschyr.

Viktig är det tredje ordet jag tänkte ta upp. Patriks bok känns viktig att läsa vare sig man själv är adopterad eller inte, har adopterade barn eller inte. I och med dess tema om utanförskap och hur man beter sig mot varandra blir den allmängiltig samtidigt som den ger en inblick i en för många okänd tillvaro.

Och just det: vid sidan av allt det ärliga, gripande och viktiga. Humor. Det finns massor av den i boken.

Debut alltså. Ska vi gissa på Slangbellan-nominering nästa år?

/Sofia

 

2 Responses to “Gul utanpå”


  1. 1 Ylva 11, mars, 2013 kl. 1:29 e m

    Jag håller på med boken nu och tycker att den är jättebra! Fascinerande att han haft Jimmie Åkesson som skrivaridol.

  2. 2 Sofia 11, mars, 2013 kl. 2:00 e m

    Det hajade jag också till över. Mycket fascinerande! Kul att du gillar boken.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


