En sekund i taget

Sofia Nordins29686500_O_3 nya bok handlar om Hedvig som överlever febern som har dödat hela hennes familj och kanske alla andra människor i världen?

Hedvig är bara en tanig trettonåring, hon förstår inte själv hur hon har klarat sig undan febern och hur hon nu ska kunna överleva alldeles själv i världen.

En sekund i taget är spännande hela tiden, jag läste ut den på bara några timmar så det är en riktig bladvändare.

Ett överraskande tema i boken är vänskap och självkänsla. Hedvig tänker såklart mycket på sin döda familj som hon saknar men kanske saknar hon sin bästis Lydia ändå minst lika mycket.

Utan Lydia börjar hon reflektera över deras vänskap och den Hedvig hon var ihop med den mycket starkare Lydia. Hur hon hela tiden jämförde sig med sin bästis och alltid fick vara den svagare, den sämre, den som aldrig var lika bra som sin till synes perfekta bästis.

Men Hedvig är faktiskt riktigt smart och mycket starkare än hon själv tror. Hon är som sagt bara tretton år och funderar mycket på hur hennes liv kommer att vara i framtiden. Hon har ju aldrig ens kysst någon! Det är sorgligt och det finns så mycket längtan i Hedvig eftet dem hon älskade och allt som aldrig kommer att uppleva.

Det är kanske det bästa med den här boken. Hur Hedvig växer och lyckas klara sig själv. Jag älskar  också hela den här överlevnadsbiten, hur hon gör med mat och fixar någonstans att bo och trots allt börjar planera inför någon slags framtid.

Det påminner mig faktiskt om en annan riktigt bra bok av Sofia Nordin, Äventyrsveckan.

Andra böcker av Sofia Nordin som vi har bloggat om tidigare finns här.

Kanske blir det en tredje Augustprisnominering för Sofia Nordins höst? Jag tycker i alla fall att det här är hennes bästa bok.

/Clarisa

2 Responses to “En sekund i taget”


  1. 1 Maria - unga vuxna 14, mars, 2013 kl. 3:17 e m

    Kära Flaskposten! Jag är en tjej på 25 år som oroar mig för att jag läser för få svenska ungdomsböcker/-författare. Vilka borde jag satsa på utöver Sofia Nordin?

    mvh//amerikaniserad YA-fantast

  2. 2 clarianahi 14, mars, 2013 kl. 10:03 e m

    Hej Maria,
    Jag är också ganska amerikaniserad men här får du några snabba tips av mig:
    Affektion av Martin Jern
    Sjutton år och skitsnygg av Emma Granholm
    Flyga högt av Katarina von Bredow
    Onda krafter av Coco Moodysson
    En plats de kallar lyckan av Mårten Sandén


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


