Gusten Grodslukare

97813265_Gustengrodlka_8583Nu vet jag att många äldre bibliotekarier och lärare kommer att bli glada om de av en händelse har missat att Gusten grodslukare finns i nytryck.

Boken handlar om Victor, en liten pojke som måste akta sig för den elake stora killen Gusten som (alltid med en cigg i munnen!) är alla småpojkars skräck. Gusten kallas för Grodslukaren för att han en gång slukade en levande groda! Han roar sig också med att dra av mindre pojkars öron och slå ut tänderna på dem, det har Viktor hört …

Men Victor är så mycket smartare än otäcka Gusten och lurar honom gång på gång.

Böckerna av Ole Lund Kirkegaard anses vara barnboksklassiker har jag förstått. Många i min generation (sjuttiotalist) har läst hans böcker själva på låg- och mellanstadiet eller har haft föräldrar eller lärare som har läst böckerna högt för dem. Eftersom jag kom till Sverige som åttaåring har jag inte upplevt det själv. Mina föräldrar läste av uppenbara skäl inte barnböcker  på svenska högt för mig och mina syskon.

Och Kirkegaard är faktiskt inte alls bortglömd, då och då dyker någon av hans böcker upp som ges ut på nytt av något förlag som har förstått att man kan sälja böcker med hjälp av nostalgi. Fortfarande läser många, många lärare Kirkegaard högt för sina elever på landets skolor.

Jag erkänner att det här inte  är riktigt min typ av bok, frånvaron av flickor i Kirkegaards böcker är ett stort minus för mig. De enda kvinnliga karaktärerna är ”tanter” som alltid är fåniga och/eller arga.

I rättvisans namn är nog de flesta vuxna i böckerna lite tokiga och så ska det också vara för det här är ”roliga” böcker.

Kirkegaard är trots allt en humorist som står på småpojkarnas sida. Min sjuåring tycker att böckerna vi har läst högt  här hemma är ganska roliga (Gusten grodslukare och Lille Virgil). Jag kan till och med tycka att böckerna är lite roliga. Och roliga böcker för barn är en bristvara i dagens utgivning. Eller är det ett mantra som man bara upprepar hela tiden? Har ni tips på andra roliga barnböcker?

/Clarisa

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


