Undret/Wonder

wonder

Jag hade höga förhoppningar på den här boken. Jag gillar verkligen charmiga, amerikanska mellanåldersböcker. Författare som Rebecca Stead, Kate DiCamillo och Katherine Paterson har skrivit några av mina favoritböcker.

Wonder (Undret på svenska) handlar om tioårige Auggie som är född med ett deformerat ansikte  och trots otaliga operationer ser han fortfarande väldigt annorlunda ut. Auggie, som är berättaren, vill inte beskriva för läsaren hur han ser ut. Han menar att det ändå är värre än vad man kan föreställa sig. Han är van vid folks blickar och skrämda reaktioner men gillar inte att utsättas för det i onödan. På grund av alla operationer har Auggie fått hemundervisning men nu har föräldrarna bestämt att hans ska börja gå i skolan.

Boken handlar om Auggies första år i skolan, hur han genomlider det och hur det till sist påverkar hans liv till det bättre. Till en början är det Auggie som är berättaren. Sedan får vi följa hans syster, hans två nya kompisar, hans systers pojkvän (?) och hans systers bästa vän som berättare. Allas berättelser kretsar kring Auggie och hur de ser på honom. För mig blev greppet med multipla jag-berättare i den här boken lite distraherande. Jag kände att berättelsen tappade fokus och intensitet. Det blev också  mycket upprepningar eftersom samma händelse kunde återges ur flera synvinklar.

En sak som jag tycker om  med den här boken är budskapet författaren så gärna vill förmedla, nämligen att det är viktigt att vara SNÄLL mot andra! Boken är stundtals verkligen en fin historia om att vara annorlunda och att acceptera sig själv. Jag önskar bara att författaren hade lagt band på sig och inte låtit boken bli så kväljande sockersöt. För många gånger blir det för gulligt, både i dialogen och i handlingen.

Jag kan ändå förstå att den här boken kommer att hitta många läsare i mellanåldern men tycker att den kanske främst passar som högläsningsbok.

Boken är skriven av debutanten R.J. Palacio och jag har läst den på engelska.

Här kan man se en fin boktrailer:

/Clarisa

4 Responses to “Undret/Wonder”


  1. 1 Jonna Lindberg 1, april, 2013 kl. 7:23 e m

    Jag tyckte också att boken var för sockersöt. Det blev för klyschigt i slutet framför allt, tyckte jag.

  2. 2 Sofia 1, april, 2013 kl. 7:37 e m

    Det låter inget vidare att boken är för sockersöt. Jag var sugen att läsa men nu vet jag inte. Kanske någon gång.

  3. 3 clarianahi 1, april, 2013 kl. 8:50 e m

    Jonna: Jag läste din recension! Vi tyckte nog ganska lika, jag gillade boken mer i början och hoppades att det skulle kunna vara ett inköp till jobbet (klassuppsättningar). Men någonstans i mitten av boken blev det precis som du säger för mycket klyschor. Tycker nog ändå att den kan funka för högläsning …

    Sofia: Du kan ju läsa första halvan av boken 🙂

  4. 4 Sofia 1, april, 2013 kl. 9:09 e m

    Ha ha, ja det kanske skulle vara något! Så kan du berätta slutet sen.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Flaskposten på Facebook


