Pomelo och motsatsorden

Pomelo fortsätter att charma i varje bok jag läser om den lilla rosa elefanten. I Pomelo och motsatsorden får läsaren ta del av Pomelos värld genom just motsatsord: stor/liten, elak/snäll, problem/lösning osv. Det är roligt, gulligt och framförallt finurligt.

Pomelo och motsatsorden

Helena på Barnboksprat är inte helt förtjust i Pomelo och motsatsorden. Hon vänder sig bland annat mot längden (ganska lång) och frågar sig vem boken egentligen passar. Jag håller med om att boken är lång, men tänker att man får läsa i etapper, några ord/dag om man läser för yngre barn. Vem tycker jag då boken passar för? Främst ser jag framför mig just vuxen läsa för yngre barn. Men i det här fallet passar boken som läsning för en ensam 36-årig Flaskpostare som inte kan låta bli att tycka bilderna på Pomelo och vännerna är bland det mest uppiggande jag tittat i på länge.

Missa inte att läsa Helenas inlägg, där det även finns flera bilder från boken.

Vi på Flaskposten har tidigare skrivit om den fantastiska elefanten. Hyllningskörerna hittar du här

/Sofia

5 Responses to “Pomelo och motsatsorden”


  1. 2 Sofia 2, april, 2013 kl. 7:50 e m

    Har du läst den här med motsatsorden? Om så vad tyckte du?

    Och: Pomelo-fan club nästa?

  2. 3 flaskpostenJohanna 2, april, 2013 kl. 8:24 e m

    Jag vill skriva in mig i Pomelo-fanklubben. Motsatsorden har minst en Flaskposten-målgrupp hursomhelst :)! Ska försöka komma ihåg och ta med och testa den på 4-års-Zack & 1-års-Max vid tillfälle också…

  3. 4 Clarisa 3, april, 2013 kl. 5:14 e m

    Ja, det har jag! Jag tycker nog inte att längden är ett problem, man behöver inte läsa hela. Just Pomeloböcker känns som om man kan bläddra lite planlöst i, lite när man behöver det!

  4. 5 Sofia 3, april, 2013 kl. 7:05 e m

    Exakt så! Och det funkar ju utmärkt.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


