El globo av Isol

el globo2el globo

Jag upptäckte Isol när jag såg hennes namn på nomineringslistan inför ALMA-priset 2012. Egentligen blev jag mest nyfiken på Isol eftersom vi båda är från Argentina men hon blev genast en favorit.

El globo (ballongen) är den första bok jag läst av henne. El globo handlar om Camila som en dag får en önskan uppfylld, nämligen att hennes mamma ska sluta skrika. Mamman tystnar plötsligt en dag på ett  roligt och oväntat sätt. Hon förvandlas till en stor, röd  och fin ballong och det tycker Camila är ganska skönt. Ballongen är så tyst och hon kan leka med den!

När Camila är ute på promenad med sin ballong (mamma) träffar hon en annan flicka som är ute och promenerar med sin mamma. Den andra flickan säger: Vilken fin ballong! Camila svarar: Vilken fin mamma! Sen går flickorna vidare åt vart sitt håll och båda tänker att man ibland inte kan få allt.

Det är en liten kort historia som både barn och föräldrar kan relatera till. På ett roligt och avväpnande sätt behandlar Isol en ansträngd relation i en familj och det faktum att man är fast med de föräldrar man har. Isol framstår som en modig författare och illustratör som står stadigt på barnens sida. Jag tycker mycket om hennes speciella tecknarstil, där linjerna inte förmår hålla färgerna på plats och färgerna i sin tur spiller lite slarvigt ur figurerna.

Flickan i boken ser sin mamma med en klar blick. Hon föredrar en röd ballong framför mammans sällskap!  Som mamma får jag en styng av dåligt samvete och tänker att jag måste sluta skrika på mina barn. Kanske barn upplever El globo som befriande läsning?

Jag har läst El globo på spanska. Jag hoppas att Isols ALMA-pris kan öka antal översättningar av barnböcker från spanska till svenska. Under 2012 översattes endast två böcker från spanska.

Här har  Sofia skrivit  lite mer om Isol

/Clarisa

1 Response to “El globo av Isol”


  1. 1 Sofia 14, april, 2013 kl. 5:20 e m

    Roligt att du läst Isol, tänkte att du kanske hade gjort det. Blir ännu mer nyfiken och sugen på översättningar nu.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


