Så funkar det… (väl inte?)

Så funkar det... (väl inte?)Fantasisnickrade förklaringar på alla uppfinningar som får staden att snurra hittar du i Johan Thörnqvist fiffiga bilderbok – en riktigt rolig hälsning till de klassiska ”Så funkar det”-böckerna.

I ”funkar det, väl inte?”-versionen kommer högst fantasi-främjande förklaringar om hur små gubbar springer i övergångsstället-stolpen och tänder lysen med olika färger, hur små silverapor sitter i bankomaten och räknar fram pengar, och hur hamstrar och hundar driver bil- och busshjulen genom att använda dem som motionshjul.

Bilderna är detaljrika och fina. Jag gillar verkligen den här boken på de flesta vis!

Mina genusglasögon skaver dock på ett litet retfullt sätt. Huvudpersonen i den här teknikiga stadsberättelsen är en flicka, helt rätt (eller?). Sen är det en äldre farbror – morfar som förklarar hur saker i världen fungerar, undervisar. Och här kan jag ändå bita ihop lite hårt över att det är gulliga svar som levereras just till en liten flicka – är det sättet att öppna hennes teknikintresse? Roligt med fantasi, men blir det inte också en dimmig signal om flicka+teknik=saga/på låtsas (jämfört pojke+fakta=verklighet). Jag fattar att det inte är så det är tänkt men kan ändå inte skaka det av mig. På ett sätt hade det känts piggare om mormor hade hållit i tekniklektionen kanske, men det blir ju samma invändningar även mot detta upplägg (äldre dam förklarar tillvaron på ett galet sätt).

Alltså det här är något jag tycker är intressant att fundera över som vuxen. Jag är dock ganska övertygad om att många barn kommer att gilla den här finurliga boken, både pojkar och flickor, och det med rätta!

/Johanna

3 Responses to “Så funkar det… (väl inte?)”


  1. 1 Sofia 14, maj, 2013 kl. 3:45 e m

    Mycket intressanta funderingar kring genus. Kan det vara en långhårig pojke? Eller nämns det namn i boken?

    Jag tyckte också boken var rolig. Men däremot ÄLSKADE jag den gula ”Så funkar det”. Visst fanns det en som hette ”Så funkar du” också, om kroppen? Den var också en höjdare. Åh vill ha de böckerna.

  2. 2 flaskpostenJohanna 16, maj, 2013 kl. 6:22 f m

    Ah, härligt med bokkärlek/nostalgi :)! Själv brydde jag mig aldrig om de där Så funkar det-böckerna back in the days och nu tycker jag inte heller att de känns speciellt lockande. Däremot har jag ju verkligen gillat Johanna Horns nyare varianter om hur staden och huset funkar. Kanske bara missade loppet med de där ursprungsböckerna, men de har något jag vet inte, eh åtminstone ytligt fyrkantigt, över sig som gör att jag tror att det aldrig blivit jag och dem 🙂

    Hon heter Myriam, i den här Så funkar det väl inte-boken, förresten.

  3. 3 Sofia 16, maj, 2013 kl. 6:28 e m

    Ah, ja det är ju ett tjejnamn.

    Jo de där böckerna är ganska speciella. Något fyrkantigt minns jag ej. Men jag har ju mitt barn-minne påkopplat när jag tänker på dem.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


