Spegeln – en skräcksaga

spegeln 001Det känns som om jag nästan bara läst härliga mellanåldersböcker i år. Det har i alla fall varit böckerna som jag har tyckt mest om.

Den bästa är Spegeln – en skräcksaga av Kelly Barnhill. Det är en härlig, lite ryslig historia om några annorlunda barn som hamnar mitt i den eviga  kampen mellan det goda och det onda. Det som är så bra med den här boken är att det inte är så enkelt att förstå hur allt hänger ihop och vilka man kan lita på.

Allt börjar när Jack dumpas av sin mamma hos några släktingar i den lilla staden Hazelwood. Jack som alltid har känt sig osynlig, oälskad och ignorerad märker på en gång att i Hazelwood syns han plötsligt. Det är inte bara människorna i staden som ser honom och söker upp honom utan naturen, växterna, djuren och släktingarnas hus (?)  gör också det. Det är som om man har väntat på just Jack.

 Boken griper tag från första början, författaren håller spänningen uppe genom att hålla oss och Jack ovetande om vad som egentligen pågår nästan ända fram till slutet. Vi och Jack får flera ledtrådar om hur allt hänger ihop men Barnhill lyckas ändå överraska mig. Jag älskar den här sortens böcker som är skrivna som ett pussel men det jag gillar kan tvärtom skrämma bort en mindre van läsare som inte riktigt kan hänga med till  upplösningen och slutet av boken. Det här är ett läsäventyr som passar en riktig bokslukare i mellanåldern och för oss äldre läsare som behöver lite magi och mysrys i vårt liv.

Det är kanske inte riktigt något jag skulle kalla för en skräcksaga,  men det blir lite läskigt med barnen som försvinner under jorden och hur föräldrarna gradvis glömmer bort att de någonsin har funnits. Spegeln – en skräcksaga är välskriven med ett rikt och fantasifullt språk som framträder genom den fina översättningen. Barnen, Wendy, Jack, Anders och Frankie är alla minnesvärda karaktärer som man tycker mycket om och gärna läser mer om. Kan man hoppas på en fortsättning, trots det som händer med Jack?

/Clarisa

7 Responses to “Spegeln – en skräcksaga”


  1. 1 flaskpostenJohanna 16, maj, 2013 kl. 6:25 f m

    Kul att det är mellanåldersböckerna som fångat dig, det är ju annars där jag tycker att det brukar tycka att det är svårast att hitta riktiga pärlor bland barn och ungdomsböckerna, bra om det ändras!

  2. 2 Linnea Bjuhr 16, maj, 2013 kl. 11:41 f m

    Håller just nu på att läsa den här boken och jag är fast! Gillar den jättemycket, speciellt den där krypande känslan som infinner sig redan från början… så hemskt att inte bli sedd!!

    Ha det gott!
    -Linnea

  3. 3 clarianahi 16, maj, 2013 kl. 12:12 e m

    Johanna, visst är det svårt att hitta hcgpärlor men när man hittar dem kan det vara de bästa böckerna!
    Kul att du också gillar den Linnea! Visst är det hemskt med familjefotografierna utan Jack?

  4. 4 Sofia 16, maj, 2013 kl. 6:29 e m

    Jag har börjat läsa i den här, på jobbet några sidor och blev fast. Men nu har den legat här hemma flera veckor utan att jag plockat upp den. Måste bli efter att jag läst klart Stjäla the show.

  5. 5 clarianahi 16, maj, 2013 kl. 7:49 e m

    Visst börjar den väldigt bra!

  6. 7 Sofia 16, maj, 2013 kl. 9:30 e m

    Funderar nu på att byta läsbok. Eller läsa parallellt


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


