Mycket bra, Melina

Det blev en intressant och underhållande kväll på PUNKTmedis. Hanna och Elin från Tonårsboken intervjuade Melina Melina Marchetta bildMarchetta och de gjorde det bra. Melina själv var väldigt pratsam och hon svarade utförligt men utan att bli för långrandig.

Att återge en timmes samtal går inte men några saker jag fastnade för som Melina pratade om:

– hon har inspirerats berättartekniskt av Louis Sachars bok Holes (Ett hål om dagen på svenska). Läs den om ni inte gjort, väldigt bra.

– Hon brukar alltid ”ta bort” något viktigt för karaktärerna, i t.ex. Jellicoe Road tar hon bort Taylors mamma när Taylor blir övergiven. Melina tycker det kan vara jobbigt att vara ”elak” mot karaktärerna men att skriva om en perfekt familj tror hon inte skulle bli någon bra historia.

– Under 10 års tid arbetade Melina på en pojkskola i Sydney, en skola som är förebild för skolan i Francesca.

– Några pojkar på skolan som Melina tyckte var riktigt irriterande har fått stå förebild för Tom Mackee i Francesca och The Piper´s Son.

– Hon tycker det svenska omslaget till Francesca är fantastiskt och fångar bokens huvudperson perfekt.

– Just nu arbetar hon med att förvandla Jellicoe Road till film. Samtal pågår för att fånga upp en ”A-list” skådis från USA för rollen som Taylor. Vem det är Melina vill se som Taylor är hemligt men det är som sagt en välkänd skådis och en lång sådan. Någon som vågar sig på att gissa?

– Mest intressanta att skriva av sina böcker tyckte hon fantasyböckerna var. Det beror bland annat på att hon då fick möjlighet att åka till bland annat Frankrike och Italien och göra research.

Några bilder från kvällen som var fullsatt. Kul att så många tog chansen att höra Melina berätta om sitt författarskap. Klicka på bilderna för att se galleri:

Det var roligt att träffa Sincerely Johanna och Unga vuxna-Maria. Missa inte deras bloggar!

/Sofia

 

4 Responses to “Mycket bra, Melina”


  1. 1 Pia Svensson 17, juni, 2013 kl. 10:02 e m

    ÅH det är ju min Buffy-kasse! 😀

  2. 2 flaskpostensofia 18, juni, 2013 kl. 8:11 f m

    Jag är mycket imponerad av att du målat den själv!

    som svar på om jag sett Angel: bara några avsnitt men jag har s1 liggandes hemma och tänkte ge det en chans till. Dock har jag sett några avsnitt när Spike är med och för mig så funkar inte det med tanke på vad som händer i Buffy s7 sista avsnittet (försöker skriva kryptiskt så jag inte spoilar om någon som tittar på Buffy råkar läsa).

  3. 3 Pia Svensson 18, juni, 2013 kl. 12:33 e m

    Åh tack! Hehe men alltså, det är svårt att förstå Spike-delen om du inte har sett säsong5 av Angel, så oroa dig inte! Säsong5 är sjukt bra och tvåan också ;DDD

  4. 4 flaskpostensofia 18, juni, 2013 kl. 1:21 e m

    Ha ha, okej. Jag får göra ett nytt försök. Jag vet ju att Spike kommer tillbaka på ett speciellt sätt. Och är ändå tveksam till om jag verkligen tycker att han ska kunna det. Men blir absolut mer sugen att titta nu : )


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


