Jag, En och David Levithan

David Levithans bok Jag, En är ett fascinerande tankeexperiment. jag EnHuvudpersonen En vaknar varje morgon upp i en ny kropp/person och måste under dagen hantera personens liv. En är killar, tjejer, snygga, fula, populära, ensamma, sportiga och arga personer.

Och byter kropp gör En. Väldigt många gånger. Det är faktiskt min enda invändning mot boken: den är lång. Kroppsbytandet fortsätter och fortsätter. På ett sätt är det intressant att läsa och fundera på vilken kropp En kommer vakna i härnäst samt hur författaren ska introducera den nya personen för läsaren. Men ibland ville jag bara säga att nu räcker det. Knyt ihop kärlekshistorien som utspelar sig i och omkring alla byten. En blir kär. Det är inte lätt.

Men som sagt: ett fascinerande tankeexperiment. Hur skulle du reagera om du en dag vaknade i någon annans kropp? Var börjar vi människor och var tar vi slut? Vad är det som gör oss till människor. En mängd olika filosofiska diskussioner skulle kunna ha sin upprinnelse i Jag, En.

Kanske kommer det bli det när David Levithan besöker Internationell författarscen på Kulturhuset i Stockholm den 10/10. Jag har köpt biljett och ser mycket fram emot att få höra samtalet. Mer information om David L och programmet hittar du här.

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


