Läskiga barnböcker på spanska

0c8b2e28145511e39fd422000a1fbad8_5Spanska är mitt modersmål men jag läser nästan aldrig på spanska längre. Då och då får jag ett ryck och bestämmer mig för att läsa mer på spanska så under sommaren har jag faktiskt köpt flera fina barnböcker och jag tänkte berätta lite kort om dessa.

Två väldigt snygga böcker med liknande tema är El cuaderno de las pesadillas skriven av Ricardo Chávez Castaneda och illustrerad av Israel Barrón och Leche del sueño av konstnären Leonora Carrington. Bägge titlar kommer från Isols mexikanska förlag http://www.fondodeculturaeconomica.com/

De här böckerna innehåller korta, lite läskiga och obehagliga berättelser som kan passa för barn i mellanåldern. El cuaderno de las pesadillas, som är den jag tyckte bäst om, betyder ungefär Mardrömshäftet på svenska och innehåller femton olika otäcka historier med underbara illustrationer. Tonen påminner lite om Chris Priestleys spökhistorier för barn så den här boken är inget för känsliga läsare.

Leche del sueño av Leonora Carrington är mer absurd än läskig, översatt till svenska heter den här lilla boken ungefär Mjölk av sömn eller Sömnmjölk. Leonora Carrington var en mexikansk-brittisk surrealistisk konstnär verksam i Mexiko. Den här boken kom ut förra året och innehåller väldigt speciella och mycket korta (ofta bara på en sida) berättelser som hon skrev på 50-talet. llustrationerna är också hennes egna. Som sagt är den här boken lite mer knäpp och rolig än läskig men lite obehaglig är den ändå.

Så är det någon därute som liksom jag  behöver läsa mer på  spanska kan de här böckerna och då kanske  främst El cuaderno de las pesadillas passa  för en mardrömslik läsupplevelse.

/Clarisa

1 Response to “Läskiga barnböcker på spanska”


  1. 1 Sofia 20, september, 2013 kl. 7:32 f m

    Åh El cuaderno de las pesadillas skulle jag jättegärna vilja läsa om jag kunde spanska. Tips till alla förlag därute att köpa in och översätta!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


