Det lilla huset i Stora skogen

ingallsJag blev så glad när jag såg att den här gamla boken har kommit ut i en fin nyutgåva. Jag hade faktiskt inte läst böckerna om Laura och hennes familj men jag har vaga minnen av teveserien. För er som inte läst böckerna eller sett serien så handlar Det lilla huset i Stora skogen om en nybyggarfamilj i USA i slutet av 1800-talet. Man får följa Laura som är sex år i första boken och hennes familj. Jag tror verkligen att den här boken kan bli en högläsningsfavorit i många hem men också en älsklingsbok för bokslukare i mellanåldern. Jag blev själv fascinerad av hur Laura Ingalls Wilders kan berätta så fängslande om alla de små detaljer kring jakt, matlagning, kläder och traditioner under den här perioden i USAs historia som är så annorlunda vår vardag nu. Tänk bara på kapitlet som handlar om hur det går till när familjens gris ska slaktas! Nu hoppas jag bara att Rabén och Sjögren ger ut fler delar i serien om Laura.

/Clarisa

3 Responses to “Det lilla huset i Stora skogen”


  1. 1 Sofia 14, oktober, 2013 kl. 7:41 e m

    Jag ÄLSKADE tv-serien när jag var liten. Minns att jag fick en av böckerna i serien. Läste. Och tyckte den var urtråkig. Kanske ska jag ge serien en ny chans nu.

  2. 2 clarianahi 15, oktober, 2013 kl. 6:08 e m

    Men jag förstår att man kan tycka att boken är lite tråkig men vissa barn (och vuxna) tycker nog som jag att det är trevligt att läsa alla detaljer om deras vardagsliv. Men jag är ju lite tråkig … 🙂

  3. 3 Sofia 17, oktober, 2013 kl. 11:56 f m

    Nä du är inte tråkig! Minns bara besvikelsen efter att ha älskat tv-serien och så var boken helt annorlunda.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


