Om detta talar man endast med kaniner

Nu har jag äntligen läst Om detta talar man endast med kaniner av Anna Höglund. Augustnominerad i år. Det är den verkligen värd. Stämningen i boken sätts redan på första sidan: ”Jag kom till världen en vårdag för tretton år sedan. Jag ångrade mig nästan genast.” Den melankoliska tonåringen som inte passar in kämpar genom den här bilderboken för alla från ca 12 år. Försöker passa in men känner sig falsk och som att hen spelar någon hen inte är. I morfar finns en anings tröst. Kanske finns det någon som kan förstå?

om-detta-talar-man-endast-med-kaninerKaninen tänker och filosoferar över livet och främst dess nedgångar. Texten är kortfattad men innehåller så mycket på sina få rader.

Bilderna är bland de finaste och mest stämningsfulla jag sett på länge. Dova och avskalade.

Jag har en ny favorit som vinnare till årets Augustpris!

/Sofia

6 Responses to “Om detta talar man endast med kaniner”


  1. 1 clarianahi 19, november, 2013 kl. 9:54 f m

    Inte min favorit …

  2. 2 clarianahi 19, november, 2013 kl. 9:58 f m

    Jag tycker mycket om bilderna men ibland tycker jag att texten säger för mycket, vilket inte behövs ihop med de fantastiska bilderna. Less is more! Som i Shaun Tans fantastiska Sommarregler eller Det röda trädet.

  3. 3 Sofia 19, november, 2013 kl. 2:00 e m

    Men vad intressant att du skriver så för igår när jag satt och gjorde inlägget läste jag boken en gång genom att bara titta på bilderna. Tänkte då att den skulle fungera bra med bara bilder eller med inte så mycket text. Sen glömde jag bort det när jag skrev färdigt!

    Jag har ju även en annan favorit som slåss om plats ett : )

  4. 4 clarianahi 19, november, 2013 kl. 2:30 e m

    Undrar om vi har samma?

  5. 5 clarianahi 19, november, 2013 kl. 2:31 e m

    Äsch jag säger väl det. Min favorit är nog Snöret, fågeln och jag!

  6. 6 Sofia 19, november, 2013 kl. 2:33 e m

    Det är samma! Den är så himla fin och bra.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


