Simon – avhopparen

På mitt nya jobb är det populärt att läsa böcker som handlar om: gängbråk, maffia, knark och våld. Eftersom jag inte läst så många böcker som mest handlar om ovanstående har det varit lite klurigt att ge boktips.

Men nu har jag läst en bok. Avhopparen av Kim Olin. Och den kommer jag absolut kunna rekommendera. Boken är otäck och våldsam men också eftertänksam och gripande.

avhopparenVi får följa Simon. En avhoppare. Han har hoppat av skolan och i boken håller han på och hoppar av samhället. I alla fall det ”goda” samhället. I stället dras han in i en ond värld som styrs av galningen Tobias.

För att se om Simon platsar i Tobias krets får han ett uppdrag. Ett misshandeluppdrag. Det dyker även upp en man som säger att han är polis och vill att Simon ska ta hand om en väska knark (alltså – en hel VÄSKA). Och med hjälp av väskan lura Tobias så han åker fast…

Fy. Jag säger FY. Det är så hemskt och ledsamt och jobbigt och deppigt att läsa Avhopparen.

Men samtidigt är det väldigt bra. Jag vill inte vara utan den här läsupplevelsen.

/Sofia

4 Svar to “Simon – avhopparen”


  1. 1 flaskpostenkarin 30, april, 2009 kl. 5:12 f m

    Del 2, Beskyddaren, är inte särskilt uppmuntrande heller…. Nu längtar vi efter den tredje delen i serien om Simon – eller hur?

  2. 2 Sofia 30, april, 2009 kl. 7:50 f m

    har inte läst den än!! tvåan alltså. men ska… snart. Hur ska det gå?

  3. 3 flaskpostenkarin 4, maj, 2009 kl. 6:59 f m

    Åååå, sen kan vi läsa trean samtidigt och prata om den!

  4. 4 Ida 4, maj, 2009 kl. 11:08 f m

    Tack och lov att Aragasso finns, säger jag. Deras böcker är riktiga räddare i nöden.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook