Flaskposten intervjuar: Helena Bross

Så sent som, ja alldeles nyss, hittade jag ett nytt bidrag i tipspärmen här på biblioteket. Alltså den pärm där barn och unga kan skriva in sina egna boktips och få dem Flaskposten-publicerade

Och precis som förra veckan gällde tipset idag en av Helena Bross böcker om klass 1B.  Efter att ha läst och publicerat förra veckans tips skickade jag iväg en flaskpost med frågor till allas vår lättläst-poppisfavorit Helena, och fick svar, så nu hörrni kommer intervjun här!

Hej Helena! Hur kom det sig att du blev författare? Egentligen är det konstigt att jag blev författare, för jag hade väldigt svårt att lära mig läsa och skriva när jag var liten.
I ettan och tvåan hade jag en fröken som inte hjälpte mig särskilt mycket. Jag fick gå till specialläraren när klassen hade roliga timmen.
Då låg jag hemma i sängen och grät och ville sluta skolan.
Men i trean kom jag till en klass för barn med läs- och skrivsvårigheter. Där fick jag en underbar lärare och vi gjorde många roliga saker.
Ibland fick vi hitta på egna pjäser och en gång började jag sedan skriva ner en pjäs som vi hittat på. Det var då jag upptäckte hur kul det var att skriva.
Sedan har jag fortsatt med det.
När jag gick i femman satt jag hemma och skrev egna böcker i kollegieblock. En kompis till mig sa:
– Du är så bra på att skriva, du kan nog bli författare.
Då förstod jag att det måste jag bli!
Men först blev jag lärare och jag har jobbat i skolan i över 30 år. Men nu är jag bara författare.

Hur kommer du på vad som ska hända i dina böcker? Ofta får jag idéer från verkligheten. I min serie om Klass 1 b har jag använt många idéer från sådant som hänt i skolan.
Ibland läser jag något i tidningen eller hör något på radio och då kan jag få idéer från det. Ibland vet man inte var idéerna kommer ifrån.
De bara dyker upp!

Har du någon ny bok på gång?
Just nu håller jag på med två böcker i serien om Klass 1 b. Bli sams och Vilken vikarie! ska de heta.

Har du någon favoritbok bland dina egna böcker?
Jag kan inte säga vilken bok jag tycker bäst om av mina egna. Det känns ungefär som när man har många barn, man kan inte välja ut en och säga att man tycker bäst om den.

Vad är roligast respektive tråkigast med ditt jobb?
Det roligaste med mitt jobb är att när man skriver är det som om man hittar på en egen värld. Det känns som om man är inne i den världen när man skriver.
Det tråkigaste tycker jag är korrekturläsning. Då ska man läsa igenom allt i boken och se om det finns några fel.

Vilken superkraft skulle du vilja ha och varför? Om jag fick välja en superkraft skulle jag vilja kunna göra sjuka människor friska.

Och så till sist fem snabba. Vilken är din/ditt favorit:
Favoriträtt: lammstek
Favoritställe: vårt sommarställe på Gotland
Favoritfärg: blå
Favoritdjur: ko
Favoritbok: Min, min Mio
Favoritwebbsida: det har jag ingen

*******************************************************************

Tack för alla spännande och intressanta svaren Helena! Imorgon kommer en klass 2C hit på morgonen och då ska jag visa dem intervjun!

Det nya Helena Bross-boktipset från tipspärmen dyker också upp här på Flaskposten inom kort…

/Johanna


8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook