Håkan Hellström: ständigt aktuell sedan 2000

Säg Håkan Hellström och jag tror de flesta vet vem han är. I nu 13 år har han varit lika aktuell år ut och år in. Fantastiska skivor, konserter och dokumentärer har gjort honom till en institution i Sverige.

I år kommer inte mindre än två ungdomsböcker som har hämtat sina titlar från Håkan-låtar: Klara Krantz Ge mig arsenik och Katarina Sandbergs Vi är inte sådana som i slutet får varandra.

BildI Ge mig arsenik är titeln hämtad från Håkans genombrottssingel Känn ingen sorg för mig Göteborg. Boken handlar om 15-åriga Elisabeth som inser att hon är ett geni, upptäcker Håkan Hellström och byter namn till Elsa.

Idag var författaren Klara med i PP3 i P3. Lyssna på intervjun med henne här.

Mer information om Klaras bok hittar du på förlaget Alfabetas hemsida. Där står att boken släpps 25 februari.

BildI Vi är inte sådana som i slutet får varandra kommer titeln från låten Nu kan du få mig så lätt, även den från debutskivan.

I Katarinas bok handlar det om Cassiopeja som flyttar till Stockholm, vilket visar sig vara mycket omvälvande. Läs bokpresentationen på Gilla böckers hemsida. Till april får vi vänta på Vi är inte sådana som i slutet får varandra.

Jag ser mycket fram emot att läsa båda böckerna!

Fram till det att de här böckerna kommer kan alla som gillar Håkan gå till närmaste bibliotek och låna hans Ps lycka till i kväll som kom 2010 – en jubileumsbok när Håkan firade 10 år som artist. Den är tyvärr slutsåld just nu men som sagt, gå till biblioteket.Bild

Själv köpte jag mitt exemplar av boken på bokmässan det år den kom och ibland tar jag fram och läser i den. Men roligast är faktiskt att titta på alla bilder från Håkans liv med kompisar, konserter och fina fans i sjömanskostym.

Innan jag avslutar det här långa Håkan-inlägget vill jag också tipsa om att det är en film på gång som bygger på Håkans musik och texter. Filmen heter Känn ingen sorg och spelades in i höstas. Premiär blir dock först om en år. På Film i Västs hemsida finns mer information om filmen. Jag och en kompis har redan pratat om att vi ska gå och se filmen..

Ny skiva? Enligt ryktet håller Håkan på att avsluta (kanske är den nu avslutad) en ny skiva. Släppdatum verkar ännu inte vara fastställt men vi får väl hoppas på någon gång under 2013.

Och så allra sist, musikvideor med Känn ingen sorg för mig Göteborg och Nu kan du få mig så lätt.

/Sofia

4 Svar to “Håkan Hellström: ständigt aktuell sedan 2000”


  1. 1 Lena Kjersén Edman 13, januari, 2013 kl. 12:03 f m

    Håkan Hellström är stordiggare av covers och av intertextualitet.
    Han inspireras av dramatikern Shakespeare ( singeln ”En midsommarnattsdröm”), musikalskaparen Andrew Lloyd Webber (Don´t cry for me Göteborg/ Don´t cry for me Argentina ur Evita) , poeten Bruno Keats Öijer (dikten och låten ”Hurriance” samt Bruno K Öijers dikt ”Väg bort” ur samlingen Det förlorade ordet,1995). Och många fler!

  2. 2 Sofia 14, januari, 2013 kl. 9:50 f m

    Japp. Det är skoj.

  3. 3 Lisa 14, januari, 2013 kl. 11:30 f m

    Visst är det kul med böckerna? Jag har läst den ena, Ge mig arsenik, och den blir faktiskt huvudbok i Barnens Bokklubb i februari. Väldigt, väldigt, väldigt bra bok!

  4. 4 Sofia 15, januari, 2013 kl. 11:51 f m

    Det låter mycket lovande! Blir ännu mer nyfiken nu.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook