De små äckliga: säg hej till masken och flugan

Enligt en inledande text i böckerna Masken respektive Flugan tyckte författaren och illustratören Elise Gravel redan som barn om små äckliga djur. Hon grundande till och med en förening: Föreningen för de små äckligas försvar.

Nu vet jag inte om Elise Gravel fortfarande har kvar föreningen men däremot sprider hon sin fascination för djuren i bokserien De små äckliga. Först ut är en bok om mask och en om flugor.

MaskenEtt av mina äckligaste djur av alla kategorier är masken. Så det är med skräckblandad förtjusning jag läser om olika sorters maskar, att de saknar hjärna samt att det finns en mask, snörmasken, som kan bli 35 meter lång!

Inte fullt lika äckliga tycker jag flugor är. Här får jag bland annat lära mig att det finns över 100 000 olika flugsorter och att det är små vätskefyllda bubblor på fötterna som gör att en fluga kan gå i taket. När det kommer till avdelningen för flugornas mat blir det dock lite (mycket) äckligt. flugan

Elise Gravels böcker är en ny bekantskap jag är glad att ha gjort. Illustrationerna är fina i sina matta färger. Humorn i bilderna och texten fungerar bra och balanserar upp det äckliga. Det är kluriga och spännande fakta.

Och jag vet: maskar är i de flesta fall nyttodjur. Men det spelar ingen roll. Äckliga är dom!

/Sofia


8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook