Är det utseendet som räknas eller…?

I gamla Flaskposten skrev jag att jag fått en ny favorit: Scott Westerfeld. Då skrev jag bl.a. om boken Ful. I Ful vill Tally precis som alla andra sextonåringar bli snygg. I hennes värld (i en obestämdbar framtid) sker det genom operationer. Att bli snygg innebär att hon ska få flytta till stan där alla andra snygga bor och få börja leva livet. Men så lär hon känna ett gäng människor som vänder sig mot snygghetsoperationerna och som försöker starta ett uppror mot stadens ledare… När vi lämnar Tally i ettan har hon precis bestämt sig för att bli snygg, det för att hennes vänner ska kunna prova ett botemedel mot den dumhet som drabbas alla som blir snygga. De inte bara snygga, de blir korkade också.

Nu har jag läst fortsättningen på Ful. På svenska heter boken Ful eller snygg? och jag tycker det är en ganska dålig översättning av engelska titeln Pretties. Hade inte boken kunnat få heta Snygg? 

fulsnygg

 I alla fall….

jag gillar Ful eller snygg? lika mycket som jag gillade Ful.

Tally bor nu i staden för snygga, lär känna andra snyggingar och lever ett ”bubbligt” liv. Av sitt gamla liv minns hon inte mycket. Men så dyker en gammal vän upp – fortfarande ful och allt ställs på ända för Tally. Hon börjar minnas sin tidigare kamp och måste nu bestämma sig för hur hon ska göra.

Allt går i ett rasande tempo och sidorna flyger förbi lika snabbt som Tally flyger på sin svävarbräda.

Jag längtar till tredje boken kommer ut på svenska. Den finns redan på engelska och då heter den Specials.

/Sofia

3 Svar to “Är det utseendet som räknas eller…?”


  1. 1 FlaskpostJohanna 28, juni, 2009 kl. 9:25 f m

    Jag har hela tiden hoppat över FUL-serien.
    Jag tror att jag kommer att tycka att den är för mycket obehaglig SF-värld där ytan och utseendet regerar för att jag riktigt ska kunna bry mig om personerna. Och vill jag verkligen läsa mig dit?
    Men så verkar det vara många som blir så här fast, och då blir man ju nyfiken ändå…
    Hm, jag gillade inte Scotts bok Parasit så speciellt, fick just lite av känslan ovan. Kan detta ändå vara något för mig, eller ska jag kanske hålla tassarna borta helt enkelt?

  2. 2 flaskpostenkarin 28, juni, 2009 kl. 2:08 e m

    Men JOhanna, du måste ju läsa denhär serien. Den är kalasbra!

  3. 3 sofia 28, juni, 2009 kl. 9:21 e m

    ja läs läs läs!!! böckerna skiljer sig från Parasit (som jag visserligen gillade) och jag tycker de väcker bra tankar.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook