Sara och Mats = Cirkeln

I april kommer en bok med namn Cirkeln av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg ut. På deras bloggar har jag läst om Cirkeln och den verkar väldigt spännande. I Rabén & Sjögrens katalog för böcker som kommer ut våren 2011 har Cirkeln fått rubriken ”Apokalypsen börjar i Bergslagen!”. Apokalypser är annars ett ord jag främst förknippar med Buffy the Vampire Slayer (BtVS) och jag är inte helt ute och cyklar för både Sara och Mats är också stora Buffy-fans!

I väntan på att Cirkeln ska komma ut skickade jag några Flaskposten-frågor till författarna (plus två extra Buffy-frågor). Här är deras svar:

1. Kan ni berätta om er kommande bok Cirkeln?
Mats: Det är första delen i en trilogi som handlar om en grupp 16-åriga tjejer som får veta att de är häxor. De är väldigt olika, men de måste lära sig samarbeta för att överleva, och det snabbt, för det finns något ont som jagar dem. De kan inte lita på någon annan än varandra.

Sara: De bor i en liten stad som heter Engelsfors där alla har koll på alla. Så tjejerna har många förutfattade meningar om varandra. Vi ville skriva en bok som innehöll spänning, vänskap, kärlek och magi. Lite som Buffy i Sverige, fast utan vampyrer. 

2. Hur kom ni på handlingen till Cirkeln? Är ni hela tiden överens om vad som ska hända?
Mats:
I stora drag så kom vi på handlingen för alla tre böckerna över en fika. Det kändes faktiskt, passande nog, alldeles magiskt. Sen har vi lagt ner enormt mycket tid på att utveckla karaktärerna och alla trådar i handlingen, men vi visste liksom redan från början vad det hela skulle gå ut på. Vi har verkligen inte alltid varit överens, men vi har aldrig blivit osams på allvar. Det är faktiskt bara kul när vi är oense, för det visar sig alltid att när vi diskuterat tillräckligt länge så kommer vi på ett tredje alternativ, som är bättre än något vi kunnat komma på på egen hand … 

Sara: Precis som Mats säger så diskuterar vi alla idéer fram och tillbaka. Men när vi väl har bestämt oss för något, då kör vi på det (om inte någon kommer på en ännu bättre idé …). I efterhand har vi svårt att komma ihåg vem som kom på vad, och ibland även vem som har skrivit vad. Vi har alltid bokens bästa i fokus.
3. Fick ni vara med och bestämma hur omslaget till boken skulle se ut?
Mats:
Absolut. Det är en av mina bästa vänner, Pär Åhlander, som är formgivaren. Vi kom på grundidén tillsammans med honom.
Sara: Jag föreslog att vi skulle be Kim W. Andersson att göra illustrationerna, eftersom han har ritat det suveräna seriealbumet Love Hurts.
4. Hur kom det sig att du/ni blev författare?
Mats:
Jag har alltid skrivit sagor och berättelser och dikter… jag var lillgammal och nördig. Nu är jag gammal och nördig.
Sara: Samma som Mats. Sedan jag lärde mig skriva har jag skrivit. Sedan kom jag in i filmsvängen och började skriva och jobba med manus. Men böcker är min första kärlek så jag är enormt lycklig över det här.
5. Vad är roligast respektive tråkigast med att skriva en bok?
Mats: Roligast är ju att man får bygga en hel värld och sedan bestämma över allt som händer i den. Det är som att leka. Och det har varit otroligt kul att jobba med Sara, för när man skriver ensam är man väldigt… tja, ensam. Tråkigast är när den kreativa fasen är över och man sitter och redigerar text för hundrade gången. Det är den fasen vi är inne i just nu och jag längtar efter att börja med bok 2 nu, vi har så mycket bra idéer till den som ligger och väntar!
Sara: Jag gillar ändå redigeringsarbetet. Det är tillfredsställande att fila och fila och hur det blir bättre och bättre. Det tråkigaste är de perioder när man tappar allt perspektiv på texten och man inte har någon som helst aning om huruvida det man har skrivit är bra eller dåligt. Då är det extra skönt att vara två så man kan stötta varandra. Det absolut roligaste är att spåna idéer med Mats och så själva skrivandet, framför allt när man får flyt.
6. Vilken superkraft skulle du/ni vilja ha och varför?
Mats: Att kunna flyga. Det är kanske inte den mest användbara kraften, men jag vill, jag vill, jag vill!
Sara: Jag gillar också tanken på att kunna flyga. Men jag skulle hellre vilja kunna teleportera mig! Tänk att kunna knäppa med fingrarna och helt plötsligt stå i Tokyo!
7. Vilket är ditt/era favoritavsnitt av BtVS? Motivera gärna!
Mats:
Klassikerna som ”Hush” och ”The Body” och ”Once More With Feeling” är ju fantastiska, och jag är väldigt svag för ”Storyteller” i säsong 7, men i ren gåshudsfaktor kan inget slå ”The Gift”, sista avsnittet av säsong 5. Varenda scen är så fantastisk. Och slutet, när Buffy… (vill inte spoila för någon som inte sett) och när Buffy säger …. och de andra … och det allra sista klippet! (Sofia lägger till: JA!! Det är helt otroligt)
Sara: Det finns så många bra avsnitt. I säsong ett: ”Angel”. I säsong två – ”Innocence”, ”Passion” och ”Becoming Pt. 2” – som alla tre är så otroligt viktiga för serien. ”The Wish” i säsong tre är ett minnesvärt avsnitt (Anya! Vampyr-Willow!) och så gillar jag verkligen ”Helpless”, för att inte tala om slutet av säsongen … Dubbelavsnittet ”This Year’s girl” och ”Who Are You”  i säsong fyra är också klara favoriter. ”Blood Ties” i säsong fem … Nej, jag tror att jag får hejda mig där.
8. Om du/ni fick umgås en hel dag med någon av karaktärerna från BtVS, vem skulle det vara och varför?
Sara:
Först läste jag fel och trodde att frågan var ”vem vi skulle vilja vara i BtVS”. I så fall hade mitt svar varit Buffy, för det vore kul att ha kroppskontroll för en gångs skull. Men jag skulle nog helst vilja hänga med Willow. Jag tror att vi skulle ha mest att prata om. Och jag har nog större chans att lära mig magi än kung fu …
Mats: Jag skulle nog ha roligast med Willow. Men Anya är kanske den jag tycker allra bäst om. Förutom Buffy själv då… äh, jag kan inte välja!
Vilken är din/ditt favorit:
– rätt
Sara:
Hemmagjord vegetarisk lasagne.
Mats:
Phad thai med tofu. Äter det typ tre gånger i veckan.
ställe
Sara:
Sf-bokhandeln i Stockholm är ett av dem.
Mats:
En hemlig liten strand som jag och min kille hittade i Grekland. Man måste klättra över ett urjobbigt berg för att komma dit. Det känns som vårt helt egna ställe på jorden.
– färg
Sara:
svart
Mats
: mörkblått 

– djur
Sara:
Totoro. Fast han är väl egentligen ett slags troll? Annars gillar jag katter och min systers hund.
Mats:
Hund. Och elefant.

– bok
Sara:
Otroligt svårt. Men jag säger ”Sandman”-serierna av Neil Gaiman. De har betytt extremt mycket för mig.
M
ats: Omöjligt att säga! Men det senaste jag varit riktigt besatt av är ”Hunger games”-trilogin.
– webbsida
Sara:
IMDb. Jag kan tillbringa ohälsosamt mycket tid med att klicka runt bland filmfakta.
Mats:
Inte så originellt, men Facebook.
TACK till Sara och Mats för att ni ville svara på frågorna! Extra roligt känns det då det här blev deras premiärintervju om Cirkeln.
Cirkeln är första delen i en triologi där del två heter Eld (kommer 2012) och del tre heter Nyckeln (kommer 2013).
Missa inte Mats och Saras bloggar! Mer om Kim W Andersson som ritat omslaget hittar du här. Jag instämmer med Sara om att Kims serie Love hurts är väldigt bra.
Om du när du läste intervjun tänkte ”Buffy – vem?” kan du alltid klicka här och läsa vad jag bloggade om BtVS för ett tag sedan.
/Sofia
Ps. Fotografiet av Sara och Mats är taget av Andreas Apell. Klicka på det för att se en större version.

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook