Månens och mopsarnas Emma Virke – Flaskposten intervjuar

Förra helgen träffades jag av en riktig månsmäll när jag började bläddra i Emma Virkes nya bilderbok Brevet till månen. Efter det var det ett såklart måste att skriva ett Flaskpostbrev med frågor till Emma, som var snabb att svara. Här kommer intervjun!

Emma Virke, foto My HellstenHej! Hur kom det sig att du blev illustratör och författare? 
Jag har ända sen jag varit liten älskat att rita och hitta på historier, men det var egentligen först när min syster fick barn (för tio år sedan) som jag förstod att jag ville göra bilderböcker.

Är Mops och Brevet till månen dina första böcker? Vad tycker du bäst om med böckerna?
Ja, det är mina första publicerade böcker, men jag har mycket annat liggandes hemma i byrålådorna. Med Mops gillar jag så klart Eva Lindströms berättelse och det var väldigt kul att få göra en hund med långt garn som päls.
 
Med Brevet till månen var det roligt för att jag hade min dotter Sonja med från början. Jag kom på historien när jag hittade på en saga för henne och sen hjälpte hon mig också med några av bilderna i boken. Hon är sex år nu, men var fyra när jag först hittade på historien. 
 
Har du någon ny bok på gång? Om så, vad handlar den om?
Ja jag håller på med en ny bok nu som kommer i höst. Den handlar om när Memmo och hans stora mjukisdjur Mysen går ut i natten. Allt är alldeles svart, men med ficklampans hjälp hittar de färgerna. När batterierna tar slut får de vänta på solen. Då öppnar sig en värld full av färg.
 
Åh, från mörkret och ut i regnbågslandet alltså :)! Hur kommer du på vad som ska hända i dina böcker?
Jag får ofta idéer när jag sitter på ett tåg och inte har något att göra, eller om jag inte kan somna på kvällen. Men sen måste jag vrida och vända på dem ganska mycket för att det ska bli en bra historia. 
 
Vad är roligast respektive tråkigast med att vara författare och illustratör?
Det roligaste är när man hittar rätt ord till texten och rätt uttryck i bilden. Ofta vet jag hur jag vill ha det, men det är inte alltid så lätt att få till det.
Jag kan inte komma på något tråkigt, kanske att jag måste jobba mycket ibland när jag hellre skulle vilja vara med mina barn. Men jag försöker vara ledig på helgerna och loven så vi kan vara tillsammans mycket då.

Vilken superkraft skulle du vilja ha och varför?
 Hmm, då skulle jag vilja att jag kunde trolla, räknas det som en superkraft? för då kan väl allt man vill hända? Jag skulle trolla så att sjuka människor blev friska, att alla blev snälla mot människor och djur, att jag kunde resa i tiden och om jag ville kunde jag läsa folks tankar.
Vips skulle jag kunna trolla att min deklaration var färdig och att jag satt på stranden med en stor chokladglass i handen. Sen skulle jag trolla fram en ny väldigt god frukt som innehöll alla näringsämnen som människan behöver och som kunde växa var som helst. Ingen skulle någonsin behöva vara hungrig igen. 

Och så till sist fem snabba. Vilken är din/ditt favorit:
– rätt: Cannelloni med ricotta-ost och spenat i tomatsås.

– ställe: Vid havet, Haväng på Östelen är en favorit.

– färg: Det är kombinationen av olika färger som är spännande tycker jag, men okej…jag gillar blått!
 
– djur: Hund! Vi planerar en valp till sommaren!

– bok: Bland bilderböcker just nu är jag väldigt förtjust i Dunderlunds bästa bokstav

– webbsida: Jag googlar ganska ofta när jag vill se hur saker kan se ut, så jag får väl säga Google då. Ibland hittar jag en oväntad bild som kan ge en ny idé också. 

******************************************************************

Tack Emma, kul att du ville vara med och svara, vi ser fram emot färgboken!

Utställning! Ett vårtips för alla som tycker om Emma Virkes bilder är att besöka något av följande bibliotek där hon kommer att ställa ut bilder från boken tillsammans med orginalskisser och collagematerial:

21/2 – 20/3    Vällingby bibliotek
28/3-26/4       Blackebergs bibliotek
2/5-29/5         Hässelby Villastads bibliotek.
1/6-26/6         Brommaplans bibliotek

Mer om Emma, utställningar och hennes böcker hittar du på www.virke.net och www.alvinaforlag.se


8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook