Abbe, en rädd bibliotekarie och en massa insekter

Först måste jag igen ge en stor eloge till Lena Sjöberg som har gjort det fantastiskt fina omslaget till Den skräckslagne stekelsamlaren. Jag kan titta hur mycket som helst på omslaget. Vill ha en t-shirt med det tryckt på. Rama in och sätta upp på väggen.

Förra året tyckte jag att första boken om Abbe, Min första världssensation, var en av de bästa och charmigaste kapitelböckerna som kom. Hur följer då Annalena Hedman upp med den ”svåra nummer två”?

Stort PUH, hon gör det bra! Stekelsamlaren är minst lika charmig. Det är härlig sommarkänsla för Abbe i Istermyrträsk där hon åter hälsar på mormor och morfar. Sommardagarna grumlas dock av hennes skräck för insekter (hög igenkänningsfaktor för mig). Det surrar och myllrar överallt. För att Abbe ska komma över sin insektsskräck ska mormors bibliotekariekollega Sven hjälpa till. Han är nämligen en insektsfantast av stora mått. Inte rädd för något, eller?

Jag blev glad av att läsa Den skräckslagne stekelsamlaren. Det var fint att åter få träffa inte bara Abbe utan även hennes vänner Antón och Nadja, mormor och morfar och alla andra figurer som i boken surrar runt likt insekter och landar där man minst kan ana det.

Här har vi på Flaskposten tidigare hurrat för Annalenas böcker.

Lenas hemsida hittar du här.

/Sofia


8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook