Kapitulerar du?

I måndags skulle jag försöka beskriva boken Kapitulera omedelbart eller dö av Sanna Näsling för medlemmarna i bokklubben på jobbet. Det var svårt. Jag fick fram något i stil med: det här är en bok om två tjejer som är små-rebeller. Fråga från klubbmedlem: hur är man rebell? Sen följde en diskussion om vad en rebell egentligen är. Vi kom fram till att en rebell, som i det här fallet, är en person som går mot strömmen och inte gör som alla andra. Att det är en person som säger sin åsikt högt och som är trött på samhällets likformighet.

Lovely och Mary sticker ut. Säger ifrån. Skolkar. Går på fest. Hånglar. Pratar. Pratar. Pratar. Allt med en tonårsaktig ”jag skiter i allt”-attityd.

Boken faller definitivt in i kategorin ”äntligen en rolig ungdomsbok”. Men här finns också en hel del ångest och oro. Det är mörker som Lovely inte riktigt kan hantera. Vänskapen och kärleken mellan Lovely och Mary är fint beskriven. Det är tur att de har varandra.

Roliga är Lovely och Marys cyniska kommentarer på omvärlden. Deras sätt att prata med engelska ord i varannan mening. Först tyckte jag språket var lite jobbigt att läsa men efter ett tag kom jag in i det och då flyter det på really fantastic.

Omslaget på boken är kanske årets snyggaste. Så jag blev inte förvånad när jag läste att det är Sara R Acedo som gjort det. Henne skrev jag lite om här.

/Sofia

6 Svar to “Kapitulerar du?”


  1. 1 flaskpostenJohanna 12, maj, 2011 kl. 12:38 e m

    Alltså jag läste bara en liten bit och kapitulerade! Jag är ganska säker på att jag kommer att tycka hemskt mycket om den här boken, så säker att jag tog en paus för att ha den kvar till en hel-soft dag på balkongen 🙂

  2. 2 Sofia 12, maj, 2011 kl. 1:10 e m

    Jag är också säker på att du kommer tycka om boken! Den känns Johannig på något sätt : ) Visst är omslaget fint?!

  3. 3 Marie 12, maj, 2011 kl. 2:48 e m

    Nej, jag dog (=rätt svar!). Jag tycker att boken är underbar, men den måste läsas med ett helt öppet sinne. Allt kan hända, både språkligt och i handlingen. Jag funderar på vilka läsare som kommer att finna boken, för jag tror att man måste vara en mycket god sådan. Och då tyckte jag det var lite konstigt att tjejerna själva bara går i nian. Eller så skiter man i det när man väl är en mycket god läsare, men min erfarenhet pekar inte på det… Vad tyckte ni?

  4. 4 Sofia 12, maj, 2011 kl. 7:42 e m

    Jag tycker boken växer ju mer jag tänker på den i efterhand. Hade lite svårt för allt det engelska till en början men kom in i det och tillslut gillade jag det.

    Men ja, boken kräver nog en van läsare. Jag tycker dock att den passar från 13 (ungefär) och uppåt. Dock har jag en låntagare på ena jobbet som bara är 12 men hon är avancerad i sin läsning och gillar lite ”ovanliga” böcker. t.ex. älskade hon Ardelius första bok. Hon ska få och läsa Kapitulera, det ska bli väldigt intressant att höra vad hon tycker.

    Jag tyckte inte det var konstigt att Lovely och Mary gick i nian. Visst kändes de lite äldre ibland, bl.a. i sina diskussioner men inte så att jag reagerade på det.

  5. 6 Sofia 16, maj, 2011 kl. 3:36 e m

    visst är det roligt med Rufus. Vem kan det vara???

    Jättebra skrivet i blogg och på hemsida. Ju mer jag tänker på boken desto mer gillar jag den.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook