Pixis bok

Pixi och hennes föräldrar dör i en olycka. När de kommer till himlen är allt fint. Men knappt har Pixi satt sin fot innanför pärleporten förrän hon som av en kraft dras ut därifrån och ner på jorden igen. Smärtan och saknaden efter föräldrarna är enorm. Det enda Pixi vill är att dö så att hon återigen kommer till himlen och får träffa mamma och pappa. Istället hamnar hon på Skogsbingelskolan och blir klasskamrat med en vampyr och ett spöke.

Pixis bokI Pixis bok återvänder Mårten Melin för tredje gången till Skogsbingelskolan. Karaktärer från de tidigare böckerna, Förvandlad och Jag är Love skymtar förbi. Men här är fokus på olyckliga Pixi. Efter att hon återvänt till jorden har hon blivit enormt stark och enormt snygg. Men inget spelar någon roll och Pixi funderar på självmord för att åter komma till himlen. En rad händelser ger hennes (döda) liv nytt innehåll, bland annat vänskapen med vampyren Adam.

Jag tyckte mycket om Förvandlad och Jag är Love. Men Pixis bok blir nog min favorit i trilogin om eleverna på den speciella skolan. Pixis sorg genomsyrar boken och Mårten balanserar oss läsare på en tråd där i alla fall jag ömsom vill att Pixi ska få dö igen och ömsom att hon ska få leva. Vilket håll Pixi ska falla av tråden visar sig först in i det sista. Utan att avslöja slutet så tycker jag det är helt rätt.

Pixi skriver dikter och de finns återgivna i boken, insprängda i den ordinarie texten. Eftersom Mårten är en diktens mästare blev jag mycket glad över att upptäcka att han här ”smyger” in poesi.

Vänskap och kärlek är återkommande teman i Skogsbingelskolan-böckerna, så även här. Barnen på skolan har olika magiska förmågor och jag tycker mycket om att Mårten i vissa fall bara hintar om vad de kan göra. Han skriver inte läsaren på näsan utan man måste själv fundera och klura över hur saker hänger ihop.

Tyvärr är Pixis bok sista delen om eleverna på Skogsbingelskolan. Jag hade gärna sett fler delar men kanske kommer Mårten plocka upp någon karaktär i en kommande bok. Det har han gjort tidigare. Håll tummarna!

FörvandladFörvandlad, första delen, om Måns som upptäcker att han förvandlas till något alldeles speciellt Jag är Lovehar Johanna skrivit om tidigare på Flaskposten.

Varför vi inte bloggat om Jag är Love vet jag inte. Den boken förtjänar egentligen ett eget inlägg men helt kort: Love – killen som ALLA blir förälskade i. Förälskade så till den grad att de blir farliga både för sig själva och för andra. För att komma undan alla galningar som trånar efter honom hamnar han på Skogsbingelskolan. Men vad tror ni händer där? Förälskelser. Kaos. Läs!

/Sofia

5 Svar to “Pixis bok”


  1. 1 clarianahi 14, april, 2013 kl. 8:47 e m

    Älskar såklart allt av Mårten Melin! Men slutet blev jag lite fundersam över. Är det verkligen helt klart vilket val Pixi gör? Jag tänker att det kanske har gått lite tid? Eller läste jag lite slarvigt?

  2. 2 Sofia 16, april, 2013 kl. 6:37 e m

    Hmm nu blir jag osäker. Måste kolla när jag är på jobbet och har boken. Men jag tolkar slutet på ett specifikt sätt. Vilket jag inte vill spoila här. Återkommer när jag kollat i boken igen! Spännande om man kan tolka slutet på olika sätt. Gör ju boken ännu bättre.

  3. 3 flaskpostenJohanna 12, maj, 2013 kl. 6:31 e m

    Nu har jag också en tolkning av slutet, tid är inblandat enligt mig 🙂

  4. 4 Sofia 14, maj, 2013 kl. 3:46 e m

    Hmmm hmmm hmmm. Jag måste nog läsa om boken.

  5. 5 clarianahi 15, maj, 2013 kl. 8:40 f m

    Ja, så tänker jag nog också att det måste ha gått lite tid annars tycker jag att slutet skulle vara lite fel.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook