En väldig massa Katherines

Colin har precis blivit dumpad av sin 19:e flickvän vid namn Katherine. Deppad är bara förnamnet för hur han mår, inget är roligt och helst vill han bara ligga i sängen och stirra i taket. Det tycker hans bästa (och enda) vän Hassan är en dålig idé och bestämmer att det Colin behöver är en roadtrip (finns det något riktigt bra svenskt ord?). Här börjar An abundance of Katherines av John Green.

Colin är ett underbarn, nästintill ett geni och han beslutar sig för att använda tiden under resan till att skapa ett diagram som visar vem i ett förhållande som är dumparen och vem som kommer att bli dumpad. För inte nog med att det är den 19:e Katherine som dumpat Colin, så har de tidigare 18 också gjort.

Denna roadtrip tar kompisarna från Chicago till den lilla staden Gutshot, Tennessee. I Gutshot kommer de att stanna och det är där boken i huvudsak utspelar sig.

Då jag tyckte att John Greens bok Var är Alaska? var helt fantastisk hade jag väldigt höga förväntningar på AAoK. Tyvärr infriades dem inte. Boken är helt okej och bitvis riktigt bra. Colins mörka livssyn och hans strävan efter att bli ett geni är bittert roligt. Dialogen mellan Colin och Hassan är ironiskt rolig. Hassan själv är mer uppenbart rolig, vilket inte alltid är så… roligt….

Jag gillar oftast den här typen av ”nu gör vi en roadtrip och hamnar i en liten småstad där det bor en massa udda personer som visar sig vara coola och så hittar huvudpersonen (kanske) hem”-handlingar, både på bok och i film. Av AAoK blev jag underhållen av en charmig historia. Men jag blev också GALET uttråkad av Colins diagram-försök som beskrivs grundligt med matematik. Snark. Det hade John Green kunnat skala bort minst hälften av. Efter ett tag skummade jag diagram-delarna väldigt hastigt för att istället komma vidare i den för mig mer intressanta handlingen.

Dock ser jag fram emot att läsa Paper towns  och även Will Grayson Will Grayson som han skrivit tillsammans med David Levithan. Någon som läst och gillat?

Här är John Greens hemsida.

/Sofia

 

 

5 Svar to “En väldig massa Katherines”


  1. 1 Elin 17, januari, 2011 kl. 10:34 e m

    An Abundance of Katherines är min favoritbok av John Green! Jag gillade inte all matte första gången jag läste den, men nu tycker jag bara att det är charmigt :).

    Paper Towns är minst lika bra som Looking For Alaska (och det är ingen matte i den ahah :D) så det borde du nog gilla. Will Grayson, Will Grayson har jag inte läst än :(.

  2. 2 Clarisa 18, januari, 2011 kl. 5:16 e m

    Å nu blir jag sugen på att läsa Var är Alaska, har den hemma i en av högarna men har inte tagit mig tid att börja med den. Såg du annars att Will Grayson kommer på svenska i vår?: http://www.rabensjogren.se/Bocker–produkter/Utgiven/2011/Var/green_john-den_andre_will_grayson-kartonnage/

  3. 3 FlaskpostenSofia 18, januari, 2011 kl. 9:42 e m

    Elin: hmm då kanske den ska få bli omläst vid tillfälle, kanske tar den sig då med all matte… Kul att höra att Paper Towns är bra! Den har åkt med hem från jobbet idag, tyvärr får den vänta lite då jag håller på med ett par andra bra böcker.

    Clarisa: ja jag har sett att Will Grayson kommer på svenska! Roligt! Är dock sugen på att läsa den på engelska, i alla fall först. Har du läst den?

    Du får gräva upp Var är Alaska! Hoppas du gillar den.

  4. 4 Maria 19, januari, 2011 kl. 1:39 e m

    Will Grayson Will Grayson var stundtals riktigt bra, och stundtals lite för hysterisk för min smak. Jag har dock inte läst så mycket av John Green, men desto mer (typ allt) av David Levithan. Läsvärd var den iaf. Och utan matte-diagram. 😀

  5. 5 FlaskpostenSofia 19, januari, 2011 kl. 9:05 e m

    Maria: hurra för att WG WG inte har några matte-diagram! Jag blir ännu mer nyfiken och sugen att läsa den nu efter din beskrivning.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook