DARKSIDE – Londons svarta hjärta

TekannaHejhej! Här sitter jag med tekannan och skräckmyser tillsammans med Darkside av Tom Becker.

Har för mig att Sofia skrev om den här boken på gamla Flaskposten i somras och att jag tänkte att det lät som en riktig höstbok.  Och nu vet jag att det verkligen är det också!

Det är alldeles perfekt att sitta inne och läsa om regniga gator i en undanskymd, mörk och skräckfylld del av London. Det är nämligen dit 14-åriga Jonathan Starling kommer genom en mystisk passage som han hittat ledtrådar till i sin pappas arbetsrum från vilka han letts vidare till en gammal bok på British Library. Allt medan hans pappa Alain återigen har blivit mycket dålig i ett underligt anfall och hamnat på mentalsjukhus. Om sin mamma vet Jonathan inte mycket. Pappan har aldrig velat berätta något. Hela Jonathans värld verkar vara fylld av farliga hemligheter. Och farliga varelser från den mardrömsvärld kallad Darkside där Jonathan nu har stigit in är ute efter honom

Jag tycker om böcker som berättar om hemliga världar som existerar parallellt med vår egen, gärna alldeles i närheten utan att de flesta vet om det. Kiki Strike – Skuggornas stad  (2007) av Kirsten Miller är ett annat tips på en sån bok, fast den är mer deckar- än skräckspänning.

Hursomhelst jag har kommit en bra bit in i Darkside nu och det är ruskigt men ännu inte blodisande. Läser den på engelska inför nästa TorsdagsTipset-eftermiddag som ska handla om ENGELSKA BÖCKER. 23 oktober kl. 15 på Vaxholms bibliotek är det dags för Darkside-frossa och tips på andra bra böcker på engelska om man har vägarna förbi!

Welcome to Darkside – where nightmares walk the streets… We’ll be expeecting you!

Vilket omslag tycker du förresten är finast eller skräckigast? Det till vänster som pryder den engelska utgåvan eller det till höger som boken har fått här i Sverige? Jag föredrar nog faktiskt det senare, tror jag.

/Johanna

11 Svar to “DARKSIDE – Londons svarta hjärta”


  1. 1 flaskpostenkarin 11, oktober, 2008 kl. 6:08 e m

    Oh my gosh, så spännande!!

  2. 2 flaskpostensofia 13, oktober, 2008 kl. 10:46 f m

    japp den här boken skrev jag om i våras på gamla Flaskposten.

    gillade den massor och väntar med spänning på del två. Och -jag tycker också det svenska omslaget är bäst och snyggast och läskigast.

  3. 3 flaskpostenjohanna 14, oktober, 2008 kl. 10:46 f m

    Ja precis! Nu har jag precis läst klart och väntar med spänning på att få besöka DARKSIDE igen… känner för att drapera mig i 1800-talskläder, så att man kommer så långt bort från vårt bleka LIGHTSIDE som det bara går… hehe

  4. 4 flaskpostensofia 15, oktober, 2008 kl. 4:33 e m

    håller med!! fram för 1800-talskläder. men visst verkar Darkside läskigt! som den där otäcka freakshowen.

    men jag har tänkt på att vårt Lightside har en ganska mörk sida såhär på hösten – nästan alla har svarta höst och vinterjackor! även jag själv. för lust med FÄRG!

  5. 5 flaskpostenfanet 17, oktober, 2008 kl. 4:43 e m

    Det svenska omslaget är finare men det är nog roligare att läsa den på engelska, kanske. Själv har jag läst den på svenska och ska snart bokprata om den i en 6:a. Hoppas det kommer en fortsättning snart!

  6. 6 flaskpostensofia 18, oktober, 2008 kl. 12:59 e m

    Lifeblood heter fortsättningen och den finns i alla fall att få tag på på engelska!

    Ska snoka lite vid tillfälle och se om jag hittar tidpunkt när den kommer på svenska.

  7. 7 Emil 14, januari, 2009 kl. 8:02 f m

    Jag har läst denna och denna bok är ganska ok 🙂

  8. 8 Allah 28, januari, 2009 kl. 8:23 f m

    Som sagt, allt är Muhammeds fel!

  9. 9 flaskpostenkarin 28, januari, 2009 kl. 8:52 f m

    Höörrudu, Allah, vad menar du med detdär?

  10. 10 Leo 23, november, 2010 kl. 1:15 e m

    Ass bra!!! läste ut den på 1,5 dagar. väldigt snabbt för mig. jag läser nästan alldrig

  11. 11 Sofia 23, november, 2010 kl. 7:38 e m

    JA! Kul att du tyckte den var bra! Du får läsa de andra delarna också, kan lova att du inte blir besviken. Jag tycker själv att böckerna höll rakt igenom ända till sista sidan i sista delen.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook