Halvtidsindian

Den här boken har jag precis vänt sista sidan i: Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian av Sherman Alexie:

ghj2 Att boken är absolut sann tvivlar jag på men den är i alla fall baserad på författarens liv.

Jag gillar språket. Jag gillar handlingen. Jag gillar att boken är rolig. Jag gillar att det är inflikat serieteckningar lite här och där. Jag gillar att boken är sorglig. Jag gillar att den är tänkvärd. Kort sagt jag gillar verkligen den här boken om Arnold Spirit Junior.

Junior är en lite udda kille som bor i ett indianreservat tillsammans med en alkispappa, en mamma som ville något mer av livet, sin fantastiska mormor och en syster som håller till i källaren.

Junior är retad (han stammar, läspar, har vattenskalle) och blir slagen nästan varje dag av både barn och vuxna i reservatet. Tur nog har han en bästa kompis, Rowdy, som försvarar för det mesta men som ibland svingar krokar åt höger och vänster – även mot Junior.

Efter ett långt och för Junior konstigt samtal med en lärare bestämmer sig Junior för att byta skola och börja i en annan över 3 mil bort. En skola där det bara går vita barn, i en stad där det bara bor vita människor och där nästan alla är rasister. Inte nog med att Junior måste tackla alla fördomar i sin nya skola, i reservatet betraktas han nu som en förrädare och svikare..

Som skrivet ovan, jag gillar verkligen den här boken. Gör du?

/Sofia

8 Svar to “Halvtidsindian”


  1. 1 flaskpostenkarin 7, november, 2008 kl. 12:05 e m

    Det avgör saken! Jag har fingrat på denhär boken jättemassor, men inte kommit mig för att ta hem den. Nu följer den med till helgen!

  2. 2 sofia 7, november, 2008 kl. 2:00 e m

    vad spännande att höra om du också gillar boken. du har nog läst ut den i ett kick. den var väldigt lättläst.

  3. 3 flaskpostenkarin 7, november, 2008 kl. 2:17 e m

    Ok. Fast jag hinner inte nu över helgen – buhuuu 😦

  4. 4 flaskpostenkarin 12, maj, 2009 kl. 6:03 e m

    Först nu – ett halvår senare – har jag läst boken! Det var verkligen sketabra, men det tvivlade jag inte en sekund på.
    Nu på fredag diskuterar vi den i läsecirkeln på Västerhaninge bibliotek och jag kanske kanske kanske kan skriva lite om vad vi tyckte här, efteråt.

  5. 5 Sofia 12, maj, 2009 kl. 8:12 e m

    jaaaaa skriv vad ni tyckte om boken!! och du… bättre sent än aldrig : )

  6. 6 lena kjersen edman 17, maj, 2009 kl. 4:48 e m

    IBBY-priset (international Board on Books for Young People)
    till denna otroligt bra och (vad jag fått veta)sanna bok –
    HÄRLIGT!
    Grsttis Sherman Alexie!
    lena k e

  7. 7 lena kjersen edman 18, maj, 2009 kl. 6:05 e m

    PETER PAN-PRISET

  8. 8 flaskpostenkarin 22, maj, 2009 kl. 7:10 f m

    Ja, HURRA!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook