Läskigt läge

En ny serie – Trio i trubbel – med lättläst skräckläsning av Thomas Halling.

Det här tror jag kommer bli populära böcker för nybörjarläsare, som det ibland kan vara lite knivigt att hitta spännande böcker som är sådär lagom svåra till.

Men för mig blir betyget för Läskigt läge, den första boken i serien, inte mer än ”Helt okej”. Trots sträck-skräckläsning på bussen hem blir jag nämligen lite besviken inne i slottet. Mer säger jag inte om det. Då blir ju överraskningskänslan helt förstörd om du vill läsa!

I alla fall det är sommarlov och syskonen Oskar, Maja och Linus har efter viss övertalning lyckats få tillåtelse att cykla iväg själva till badsjön, men bara på villkor att de lovar  sin mamma tre saker: att vara försiktiga, att vara hemma senast klockan fem, och sist men inte minst – att absolut hålla sig borta från slottet.

På hemvägen ser det gamla Granhults slott och undrar vad det är som kan vara så farligt därinne att de på inga villkor får komma i närheten av det…

Sofia Falkenhem har gjort bilderna i boken. Och där blir jag faktiskt också lite lite besviken. Inte på omslaget, det är spännande och välgjort precis som jag är van att Sofias bilder brukar vara i Kalle Skavank-böckerna. Men inne i boken tycker jag att bilderna ofta känns för skiss- eller karikatyrartade med för mycket svart färgläggning, i alla fall för min smak.

**********************************************************

Thomas Halling har även skrivit de hejdlöst populära Agnes-böckerna och den charmiga Ihop-serien om Ellen och Kalles kärlekstrasslande, samt en hel trave skojiga bilderböcker som ABC och hör till exempel, och så har han suttit på stol nummer 4 i Svenska Barnboksakademin

/Johanna


8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook