Vem gillar de här böckerna?

Nu har jag läst en fin bok om döden. Jag fick en klump i halsen av att se fågel och fågels pappa stora tårar. Det är fågels farfar som är död. Vad händer efter döden undrar fågel? Kanske blir man en fjäril som fladdrar glatt ända tills….

Det handlar om Stina Wirsén och hennes Vem-böcker. I Vem är död? närmar hon sig på ett fint sätt döden och den sorg som skapas i saknaden efter en älskad. Det jag tycker om med hennes böcker är att de går rakt på sak. Redan på första uppslaget får vi veta vem det är som är död: Fågels farfar är död. En ensam kista finns på samma bild. Det tar rakt in i hjärtat!

Att det sen läggs till en absurd tvist på berättelsen gör det hela bara bättre. Jag har hyllat Stina tidigare och jag kommer göra det igen.

Faktiskt redan i samma inlägg. För efter att jag igår läste Vem är död? läste jag Vems kompis?

I Vems kompis? dyker det upp en ny katt. Den nya katten har blå och fin päls. Nalle vill genast vara kattens vän.

Men hur går det när de andra dyker upp. Vems kompis blir egentligen den blå katten? Vad är det som bubblar upp i Nalle? ILSKA!

Låna boken på biblioteket och titta på bilden där Nalle i raseri sparkar sönder ett sandslott. Stina är expert på att skildra starka känslor!

Här har både Johanna och jag hejat på Stina Wirsén tidigare.

/Sofia

5 Svar to “Vem gillar de här böckerna?”


  1. 1 Johanna 28, september, 2010 kl. 8:09 f m

    Så fina! Har du läst pekböckerna Oj! och Hej! också?

    Min favvo av dem är Oj!

    ”Är masken snäll? Ja.
    ”Är den lite kladdig? Ja. Kladdig och snäll.

  2. 2 Sofia 29, september, 2010 kl. 7:50 e m

    ha ha ha ha ha Oj! låter ju som något för mig : )

    jag har bara läst Hej! Men får väl ta och leta upp Oj! också eftersom jag tror att alla maskar är evil innerst inne och bara kryper upp ur marken för att äcklas.

  3. 3 Johanna 1, oktober, 2010 kl. 9:36 f m

    Ja här får du lära känna de snälla maskarna som helst vill ut och simma 🙂

  4. 4 lena kjersén edman 2, oktober, 2010 kl. 8:26 f m

    OM man som vuxen tänker(vilket jag absolut tycker att man ska göra)gå på
    de underbara OM-filmerna i sällskap med en vän under fem år, så tycker jag absolut att man ska läsa Stina Wirséns dö-bok tillsammans först.
    Jag hoppas också att det så småningom blir 7 små biograffilmer( -med puss-och-förklarings-paus mellan varje film – )istället för, som nu, 8 på raken.

    ”Vem är död?” är en underbar bok (och film), men den behöver ses/höras/diskuteras i lugn och ro.
    I en vuxens trygga knä.
    Inte i en gladlarmig biosalong.

    P S Om fler barnbibliotekarier tycker som jag, kan vi inte försöka gå samman och förska få till en ändring?
    Tycker fler som jag?

  5. 5 Sofia 3, oktober, 2010 kl. 11:01 f m

    jag har inte sett filmerna så jag kan inte säga hur de är eller funkar i en biosalong. Men om de kräver en pratpaus kan en idé kanske vara att se dem hemma på dvd, då kan man ju ta en paus när man vill.

    Förhoppningsvis kommer de väl ut på dvd så småningom. Och så får man se någon annan film på bio.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook