Tretton skäl varför – läs!

Förra veckan sträckläste jag Tretton skäl varför av Jay Asher. En bok som gjorde mig ledsen och arg. Då menar jag på personer i boken och på själva handlingen, för det här är en bok jag tycker är fantastiskt bra.

Hannah Baker har begått självmord. Hon har lämnat efter sig 13 kassettband på vilka hon berättar om 13 skäl/personer som alla på något sätt påverkat hennes beslut om självmord. I Tretton skäl varför har kassettbanden nått Clay och boken utspelar sig under den kväll då han lyssnar på kassettbanden. Banden skickas i tur och ordning till personerna på banden.

Clay vet alltså att han är med någonstans på banden men inte var eller exakt vad Hannah kommer att säga om honom. De kände egentligen inte varandra så bra men Clay var kär i Hannah och från början får vi som läsare veta att något hänt.

Parallellt får Hannah på banden och Clay i nutid komma till tals. Att läsa vad Hannah berättar på banden gjorde mig så sorgsen, personerna hon berättar om var så vidriga. Tänk tonårskillar som inte alls tänker på någon annan än sig själva, som startar rykten (om Hannah), rykten som sen sitter som berget och som gör att Hannah behandlas hemskt av nästan alla i sin omgivning. Jag blev ledsen eftersom jag redan från början visste att Hannah inte såg någon annan utväg än att dö. Samtidigt tyckte jag om att boken inte skulle bli en på slutet ”smörig-allt-fixar-sig-bok”.

Riktigt arg blev jag på alla idioter Hannah råkar utför. Hemska människor. Arg och ledsen blev (och blir jag) för allt kändes så verkligt. Verkligt som att liknande saker faktiskt händer. Usch.

Men missa inte den här boken! Låt dig inte avskräckas av all ledsenhet och arghet. Lova!

/Sofia

7 Svar to “Tretton skäl varför – läs!”


  1. 1 FlaskpostenJohanna 9, november, 2010 kl. 11:36 f m

    Har lagt den i min mentala ATT-LÄSA-HÖG, verkar grym!

  2. 2 FlaskpostenSofia 9, november, 2010 kl. 4:19 e m

    Det är den, i flera bemärkelser : ) Jag tror du kommer gilla den. Lånade precis ut till en tjej här på bibblan. Pratade mig mycket varm för den.

  3. 3 Clarisa 12, november, 2010 kl. 9:09 e m

    Köpte den! Läste den och var lite sval inför upplägget först, men sen vann boken. Riktigt bra, men tyckte inte så mycket om mötet med läraren, tyckte lite synd om honom, han fick ingen riktig chans. Men iofs så ansträngde han sig inte direkt och det var väl poängen?

  4. 4 Sofia 13, november, 2010 kl. 2:23 e m

    Kul att boken vann i längden. Själv var jag fast vid första meningen.

    Jag tror också poängen med läraren var att han inte ansträngde sig tillräckligt. Det kändes till viss del som om Hannah inte uttryckte sig tydligt nog för att han skulle fatta att det var allvar. Men samtidigt kändes det ganska autentiskt med en vuxen som försöker släta över lite och som inte förstår.

  5. 5 Faffiie 12, augusti, 2011 kl. 10:42 e m

    Läste ut den igår! Tyckte den var sjukt bra! Skulle precis lägga ut tipset om den på min blogg, hade förklarat den lite och så, men du förklarade mycket bättre, så kanske länkar till dig med^^
    När jag läste den hade den däremot en annan framsida…
    Än en gång; riktigt bra!
    Ha det bra!

  6. 6 Faffiie 12, augusti, 2011 kl. 10:48 e m

    BTW: Det ska komma en film av den med Selena Gomez i huvudrollen!! :D:D

  7. 7 Sofia 13, augusti, 2011 kl. 12:44 e m

    Visst är den bra! Jag ser också fram emot filmen även om jag är lite tveksam till Selena Gomez i huvudrollen…

    Kul att du gillar och länkar till mitt inlägg. Jag ska ta och läsa vad du skriver också.

    Kanske läste du pocketutgåvan? Den har jag sett har fått ett annat omslag. Fina båda två tycker jag.

    Ha det bra du också!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook