Respekt!

På torsdag är det dags för priset Slangbellan att delas ut. Av de nominerade hade vi tidigare skrivit om Jenny Jägerfelds Här ligger jag och blöder samt Joar Tibergs Månen blev rädd. Nu har jag även läst den tredje nominerade boken: Respekt – En sexbok för killar av Inti Chavez Perez.

Det är en fullmatad bok om allt mellan himmel och jord när det gäller sex, relationer, kroppen och känslor. Språket flyter på och författaren varvar fakta med egna och andras erfarenheter. Jag gillar det samt att tilltalet är direkt.

Eftersom jag varken är kille eller tonåring faller jag utanför målgruppen för boken. En tanke jag fick när jag läste var dock: kan inte alla skolor köpa in Respekt och dela ut till alla killar. Läsa och ha diskussionsgrupper.

Men även: den här boken borde även tjejer läsa. Den skapar förståelse för hur killar kan tänka och känna. Så vid närmare eftertanke köp och dela ut till alla tjejer också. I samma veva: köp en sexbok för tjejer och dela ut. Läs och jämför!

Ni där ute: vilken aktuell bok på temat sex/relationer/respekt för tjejer finns det som ni skulle rekommendera?Eller finns det till och med en bok som passar både killar och tjejer?

Jag förstår att även Respekt blivit nominerad till Slangbellan. Men jag ska inte spekulera i vilken som vinner för det är tre helt olika böcker och alla är värdiga vinnare.

/Sofia

3 Svar to “Respekt!”


  1. 1 Marie 11, mars, 2011 kl. 10:33 e m

    Jag tycker att Lilla ångestboken av Linda Skugge platsar här. Inte så mycket sex kanske (om jag inte har glömt det) men mycket om relationer och om att våga vara sig själv när det är som svårast – i tonåren! Respekt! Som tjej var det hög igenkänningsfaktor tycker jag, men jag tror vi mår bra av att läsa böcker s a s ”för varandra”, alltså som riktar sig till det andra könet.

  2. 2 Sofia 12, mars, 2011 kl. 8:57 e m

    åh den har jag också läst för länge länge länge sedan. Tack för tipset! Måste läsa igen.

  3. 3 Charlotte Rudenstam 26, april, 2011 kl. 2:56 e m

    HEj!
    Jag har skrivit en bok för kvinnor som heter ”Ingen skam i kroppen – frigör din sexuella kraft”. Den kommer i dagarna i ny upplaga.
    Du hittar massa info om boken på
    http://www.lustochliv.se
    samt på bloggen lustochliv.blogspot.com

    Allt gott
    Charotte


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook