Gästbesök: Clarisa fängslas av Jellicoe Road

Nu är det dags för ett till gästinlägg här på Flaskposten. Idag presenterar jag Clarisa, bibliotekarie på Medioteket och ungdomsboksfantast! Sist vi sågs konstaterade vi att vi verkade tycka om nästan exakt samma böcker och tv-serier. Självklart blir jag otroligt sugen på att läsa Jellicoe Road av Melina Marchetta. Eller vad säger ni:

JAG TROR PÅ TAYLOR MARKHAM

Det var verkligen längesen jag blev så fullständigt uppslukad och förtjust i en bok. Jellicoe Road hamnade i mina händer efter ett, minst sagt, entusiastiskt tips från Johanna Lindbäck på Bokhora (tack Johanna).

Boken handlar om Taylor Markham, som går på en internatskola i Australien. Taylor blev övergiven av sin mamma när hon var elva och hon har inte hört av henne sen dess. Men där finns Hannah. Hannah har alltid tagit hand om henne, nästan som en mor. När Taylor var fjorton år rymde hon från skolan med en pojke från den gästande kadettskolan. Planen var att hon skulle finna sin mamma. De kom inte så långt.

Tre år senare blir Taylor vald att leda sin skola i de årliga krigen mellan skolan, stadsungdomarna och den gästande kadettskolan. Såklart är den nya ledaren för kadetterna Jonah Griggs, pojken som Taylor rymde med för tre år sedan.

Parallellt, i Hannahs manuskript, får man följa berättelsen om barnen som möttes vid Jellicoe Road, de som överlevde en hemsk bilolycka, berättelsen som inte kan lämna Taylor ifred. När Hannah plötsligt försvinner känner Taylor sig otroligt ensam, samtidigt som hon är ansvarig för ett hus fullt av ensamma barn. Som tur är har hon en fin vän i Raffy. Hon som ställer upp hur jobbig Taylor än är. Sen finns lilla Jessa, som Hannah också tagit hand om och som hänger efter Taylor som en skugga, som på många sätt påminner Taylor om sig själv.

Jag gillar verkligen drömmarna, hemligheterna och alla ledtrådar som man får läsa om när Taylor försöker klura ut sitt förflutna. Den här boken är så otroligt fint skriven, språket är ljuvligt och konstruktionen – hur berättelsen om Taylor och barnen i manuskriptet knyts ihop – är mästerlig.

Det här kan också vara den finaste, mest romantiska kärlekshistorien jag läst på länge. Jag är precis som Flaskpostarna ett stort Sarah Dessen-fan och Jellicoe Road påminner om Dessens böcker, men är faktiskt snäppet bättre.

Taylor är också en så bra karaktär. Hon har upplevt så hemska saker, händelser som hon till den mesta delen förträngt, samtidigt är hon cool och rolig men också hård och ibland snarstucken. Ofta försöker hon undvika ansvar och drar sig tillbaka. Men ändå älskar man henne. Och hon skärper sig.

”Who do you believe in?”, she had repeated as if it were the dumbest question she’d ever heard. ”I believe in you, Taylor Markham”

——————————

Tack Clarisa för att du gästbloggade på Flaskposten. Mitt exemplar av Jellicoe Road måste komma NU!

Läs här vad Johanna på Bokhora skriver om Jellicoe Road. Johanna har även skrivit ett ”spoiler-inlägg” men det får ni leta upp själva om ni vill läsa. Jag försöker hålla mig så långt bort från det som möjligt till det att jag läst boken.

/Sofia

2 Svar to “Gästbesök: Clarisa fängslas av Jellicoe Road”


  1. 1 Johanna 26, april, 2011 kl. 9:33 e m

    Så glad att det tipsas och hurras om den här boken på fler fronter! Jag känner att jag börjar bli ”lite” tjatig men jag VILL ju att så många som möjligt ska upptäcka den! Min bästa läsning på evigheter. Har läst snuttar ur den i 3 veckor nu… Och sen får man Jellicoe-fika också ibland!

  2. 2 Sofia 27, april, 2011 kl. 8:20 e m

    idag fick jag leveransavisering på boken men så har jag varit på annat håll hela kvällen och hann inte till kiosken/utlämningsstället innan de stängde. Surt.

    Ett jättebra inlägg tycker jag! Och jag tror du kanske snart kommer att ha en hel armé av JR-medföljare. Säger jag som inte ens läst den då..


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook