Internatskolor och livet där

För någon vecka sedan skrev jag ett inlägg och efterlyste böcker som utspelade sig på sommaren och fick många bra svar.  Nu har jag en ny efterlysning: ungdomsböcker som utspelar sig på internatskola! Det måste finnas massor och jag sitter här och tänker så det knakar. De böcker jag än så länge har kommit på är:

  • Archer: Förgiftade äpplens klubb
  • Bray: Ögat över månskäran
  • Cast: Vampyrens märke
  • Green: Var är Alaska?
  • Guillou: Ondskan
  • Hellström: Ränderna går aldrig ur
  • Rowling: Harry Potter-böckerna
  • Webster: Patty

Vilka tips har ni? Några favoriter? Några icke-favoriter?

Två stiliga elever från internatskolan Eton, för länge sedan…

/Sofia

15 Svar to “Internatskolor och livet där”


  1. 1 Elin 14, juni, 2010 kl. 9:57 e m

    Jag har inte läst Hellström: Ränderna går aldrig ur och Webster: Patty… resten är antingen okej eller fantastiska. Jag hade en period för ett par år sen när jag BARA läste böcker som utspelade sig på internatskolor, men jag minns inte så många av dom.

  2. 2 Lisa 14, juni, 2010 kl. 10:00 e m

    Varken ”Ondskan” eller ”I en klass för sig” är ju ungdomsböcker, men de LÄSES i alla fall av ungdomar (också). Och så ”Mardrömsakademien”, som är ungefär same same but different som Harry Potter.

  3. 3 Lisa 14, juni, 2010 kl. 10:00 e m

    Och okej, Ondskan hade du visst med själv redan. Sorry.

  4. 4 FlaskpostenSofia 14, juni, 2010 kl. 10:17 e m

    Elin: om du kommer på några titlar får du gärna skriva dem här!

    Ränderna går aldrig ur gillade jag. Testa läs den. Patty-boken av Jean Webster är en gammal bok som kom ut första gången i slutet av 1910-talet i Sverige.. Själv läste jag den när jag var ca 12 – 13 år och hade en period med ”gamla” böcker. Kanske ska ta och läsa om den : )

    Lisa: I en klass för sig! Absolut den är väldigt bra. Hur kunde jag inte komma ihåg den?

    precis, en del böcker är inte klassade som ungdomsböcker men läses av den målgruppen i alla fall (Ränderna går aldrig ur är också vuxenklassad men jag har ett ex. på ungdomsavdelningen på jobbet). Sen har vi Harry Potter som ju är barnklassad på bibliotek, Hcg 9 – 12 år, men jag tyckte de kunde få vara med i alla fall eftersom många ungdomar (och vuxna) läser HP. Mardrömsakademien har jag inte läst, bara fingrat lite på. Kanske dags att läsa.

    Ett tecken på att böcker är gräns/åldersöverskridande : )

  5. 5 Lena Arro 15, juni, 2010 kl. 6:09 f m

    Jag gillar Jennings-böckerna av Anthony Buckeridge – om Jennings, Darbishire och de andra på engelska internatskolan Linbury Court ( bara för pojkar – när jag tänker efter är nog den enda kvinnan i böckerna skolans husmor….) Skrivna på 50-talet och känns antagligen föråldrade för dagens barn men jag skrattar fortfarande!

  6. 6 lena kjersén edman 15, juni, 2010 kl. 7:46 f m

    Gillian Rubinstein: Under kattens öga
    (Gillian Rubinstein skriver lika bra böcker under sitt riktiga namn som under pseudonymen Lian Hearn.)

    ”Tvillingarna på S Claire” (plus fortsättningar) av Enid Blyton.
    Kul att läsa fortfarande ,
    men den bästa av de gamla godingarna är väl ”Pappa Långben”?

  7. 7 Johanna 15, juni, 2010 kl. 8:29 f m

    Var är ALASKA? som du har med på listan är min absoluta favorit! Den blev jag tvungen att köpa hem till egna bokhyllan direkt efter att ha läst ut låneexet, och då är det blixtrande bra, jag försöker ju rensa ut för sjutton :)!

    Linas kvällsböcker är väl också på internat förresten?

  8. 8 Karolina 15, juni, 2010 kl. 2:09 e m

    Michelle Magorians vemodiga Hemlängtan utspelar sig till viss del på en internatskola. Även en av Kulla-Gullaböckerna handlar om en rätt hemsk skola.

    När jag var 10-12 ville jag desperat gärna gå på en internatskola och det var tack vare Gordon Kormans böcker om Bruno & Boots (Skolans skräck, Dubbel-trubbel, Dollar-dille, Filmfeber och Trassel till tusen). Än i denna dag minns jag dem som helt sanslöst roliga, men det var till att köpa dem själv eller låna av kompisar för såå dåliga böcker fanns icke på biblioteket 🙂

  9. 9 Karolina 15, juni, 2010 kl. 2:27 e m

    Jag kom på några till som måste nämnas! Flykten från Berganien av Eva Ibbotson (mystisk och experimentell internatskola). Född till hjälte av Rick Riordan (internatskola för halvgudar) och inte minst Roald Dahls väldigt underbara självbiografi Mitt liv som pojk, som till viss del handlar om hans minnen av internatskola.

  10. 10 FlaskpostenSofia 15, juni, 2010 kl. 6:48 e m

    TACK för alla fina boktips! Roligt att det är så många äldre böcker med, även om de kan vara svåra att få tag på idag på bibliotek.

    Karolina: jag älskade Kulla-Gullaböckerna! Och fascinerades massor av när hon bodde på skolan och alla regler osv som fanns där. Nu blir jag sugen att läsa om dem.

  11. 11 lena kjersén edman 15, juni, 2010 kl. 7:01 e m

    Singleton-böckerna av (svenske) Lois de Geer brukar finnas på magasinen på biblioteken.(De var en gång i tiden mycket populära.)
    Eftersom de handlar mycket om idrott, så brukar jag ha med dem rätt ofta både när jag har temat ”idrott” och temat ”internatskolor” på bokprat för elever i 6an eller7an.
    Det är kul och känns viktigt att inte bara ha med nyutkomna böcker på bokprat i klasser (utan också magasinsböcker) och så får man anledning att tala med barnen om ”värderingar” …..

  12. 12 Tindra 4, december, 2010 kl. 5:28 e m

    Min favorit bok är absolut Var är Alaska? Älskar att läsa den varje dag när min syster dotter kommer och vill att jag läser den för henne.

  13. 13 Sofia 6, december, 2010 kl. 6:00 e m

    Var är Alaska är verkligen underbar!! Kul att du läser den högt.

  14. 14 FlaskpostenJohanna 7, december, 2010 kl. 9:09 f m

    Yes Alaska är även min favorit! Var absolut tvungen att köpa den till hemma-biblioteket efter att ha läst och lämnat tillbaka låneexet, vilket är högsta betyg i min helst-non-bookshopping-värld!

  15. 15 Sofia 7, december, 2010 kl. 12:25 e m

    och nu känner jag ett stort sug efter att läsa boken igen!!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook