Läsåret 2013

Balladen om en bruten näsa

2013 har varit ett bra läsår och det gläder mig att det har varit ett så starkt år för mellanåldersboken! Bäst var nog Arne Svingens underbara Balladen om en bruten näsa. Men andra läsvärda mellanåldersböcker från i år är:  Kelly Barnhills Spegeln: En skräcksaga, Sheila Turnages Tur gånger tre, Kate DiCamillos Flora and Ulysses: The illuminated adventures, Cilla Jackerts Dagens katastrofer och Rebecka Åhlunds Flickan på tavlan.

Bland kapitelböckerna minns jag augustprisvinnaren Snöret, fågeln och jag av Ellen Karlsson och Jagger, Jagger av Frida Nilsson.

Ungdomsböckerna som dröjer sig kvar hos mig är underbara Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt, Lex bok av Sara Kadefors, Francesca av Melina Marchetta, The Raven boys och The dream thieves av Maggie Stiefvater.

Bilderböckerna som jag gillade bäst är Jon har ett svart hål i sitt röda hjärta av Grethe Rottböll och Emma Virke, Annie från sjön av Kitty Crowther, En anka är bra att ha av Isol och Stjärnenatt av Jimmy Liao.

”Gamla” böcker som  jag upptäckt eller läst om är Susan Coopers The dark is rising-serie (håller fortfarande), Megan Whale Turners fantasyserie The queens thief och Rebecca Steads underbara En nyckel, en gåta och fyra brev. 

/Clarisa

1 Svar to “Läsåret 2013”


  1. 1 Johanna 23, december, 2013 kl. 3:57 e m

    Roligt att mellanåldersböckerna varit höjdpunkter i år, Clarisa. Jag har inte läst nästan någon, men nu har hela Flaskposten tipsat om Svingen, så då ska jag försöka plocka på mig den till jullovet som börjar om en liten timme!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook