2013 – läst och sett

Vad har jag egentligen läst och sett under 2013? I julyran som pågår har jag guldfiskminne men ska ändå göra ett försök att lista best of 2013.

Dagboksanteckningar från ett källarhålÅret började fantastiskt fint med Dagboksanteckningar från ett källarhål av David Wiberg. Pjäs och bok om emo-Linnea som träffar mitt i prick med sin tonårsångest.

Bland ungdomsböckerna tyckte jag också mycket om Ge mig arsenik av Klara Krantz, Lex bok av Sara Kadefors och Om detta talar man bara med kaniner av Anna Höglund. Får inte heller glömma bort Wallflower (The Perks of Being a Wallflower) av Stephen Chbosky om unge Charlies förvandling och utveckling från en wallflower till någon som får vara med. Gillade både boken och filmen!

Favoritkapitelboken 2013 är den snart alldeles sönderkramade Snöret, fågeln och jag av snc3b6ret-fc3a5geln-och-jagEllen Karlsson och Eva Lindström. Precis som Clarisa tyckte jag också väldigt mycket om Balladen om en bruten näsa av Arne Svingen. Under de sista flämtande dagarna av 2013 läste jag äntligen En nyckel, en gåta och fyra brev av Rebecca Stead. Jag stämmer in i hyllningskören om att det är en  underbar bok.

Mårten Melin avslutade med Pixis bok sin trilogi om de annorlunda eleverna på Skogsbingelskolan. Med sin sorgliga handling tycker jag nog bäst om Pixis bok (i trilogin) och sörjer att det inte blir några fler böcker i serien.

jonte-och-fluganDen börja läsa-bok som charmade mig mest i år och som jag fortfarande skrattar åt är Jonte och flugan av Camilla Kuhn. Missa inte den här dråpliga berättelsen om pojken som räddar en fluga varpå flugan börjar följa med honom överallt.

Fler flugor finns i bilderboken Flugan av Elise Gravel. Hon har även skrivit och illustrerat Maskar. Två snygga och roliga böcker om äckliga djur. Andra bilderböcker jag fastnat för är Jon har ett svart hål i sitt röda hjärta av Grete Rothböll, En anka är bra att ha av Isol samt Mamma borta av Chris Houghton.

2013 är också året då Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren avslutade sin super-trilogi om häxorna i Engelsfors. Nyckeln är den spännande upplösningen där alla trådar knyts ihop och kanske den bok jag mest sett fram att läsa under hela året. I våras kom serie spin-offen Berättelser från Engelsfors med serier av Kim W Andersson, Lina Neidestam och  Karl Johnsson. Ett mycket lyckat samarbete!

Ytterligare en favorit från året är Gul utanpå av Patrik Lundberg. Den raka berättelsen om hur adopterade Patrik reser till Sydkorea för att söka sina rötter och om hur vi människor ser på varandra är underhållande, intressant och aktuell.

Filmåret började med Tim Burtons Frankenweenie. Rar berättelse om vänskapen mellan en pojke och hans (döda) victor-och-sparkyhund. En av de sista filmerna jag sett på bio i år är Catching Fire (Hungerspelen 2). Jag säger bara Katniss!

Från 2013 kommer jag också minnas de två författarbesöken jag såg fram emot i flera månader: Melina Marchetta och David Levithan. De uppfyllde alla förväntningar. Men Marchetta och Levithan för mig också in på bok-årets tråkigaste händelse: bästa förlaget X Publishing lägger ner. En rad fantastiska böcker har förlaget gett ut bland annat av Marchetta och Levithan. Det kommer bli tomt i bok-Sverige utan X:arna. Men en ljusning i mörkret är att förlaget Gilla böcker tar över stora delar av X utgivning.

/Sofia

 

 

1 Svar to “2013 – läst och sett”


  1. 1 Johanna 23, december, 2013 kl. 3:54 e m

    Åh årsbästa-lista!!! Tack nu kommer man ihåg alla fina bok- och film-upplevelser från 2013


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook