Syskonlivs-universum

Nu har jag hittat en ny bilderbok som jag tycker slår det mesta i syskon-känsla! Emblas universum heter den och är skriven av Majken Pollack och har bilder med de mest fantastiska ögon och känslouttryck av Sara Lundberg

Embla håller på och bygger en rymdraket. Lillasyster Anna vill vara med, men Embla VILL VARA IFRED. Då kommer mamma och säger att alla får vara med och leka precis som på dagis. Emblas svar är helt genialiskt:

– Jag är inte på dagis. Jag är i rymden.

Mamma tycker att Anna kan vara ”en liten galax” i Emblas rymd, men hon förstår ju inte. Embla är inte bara astronauten, raketen, alla stjärnor och planeter, utan HELA UNIVERSUM.

Mamma försöker igen med att de är en familj, att Anna är en i familjen och att alla får vara med. Men Embla leker inte familj heller. Hon är rymdforskare och Anna kan inte vara en bok i hennes forskningsbibliotek som mamma föreslår.

– I mitt bibliotek är jag alla böckerna, svarar Embla.

Då går mamma och Anna och gör sallad istället. Embla får äntligen leka ensam. Men det blir tyst. Jättetyst. Till slut ropar Embla:

– Anna! Du kan få vara en oupptäckt stjärna i mitt universum!

*********************************************************
Åh, jag tycker att det är fångat så helt mitt-i-prick! Missa bara inte!

Svanen logoDet här är Majken Pollacks debutbok. Sommmar omslagHon håller annars på med teater och man kan följa henne på bloggen Varför teater? 
Sara Lundberg har tidigare illustrerat flera FlaskpostenJohanna-favoriter som Skriv om och om igen och Dunderlunds bästa bokstav och natur-finfina Sommar-pekboken!

Emblas universum (och Sommar) är utgiven på Alvina förlag som miljömärker sina barnböcker. Mycket bra! Även min vårfavorit Brevet till månen av Emma Virke är utgiven på samma fina papperstyp. Miljövänlig+ kvalitet=sant!

/Johanna


8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook