Den dagen

När jag läste Om det var krig i Norden kom jag att tänka på en annan bok  om en familj på flykt. Den fina bilderboken Den dagen skriven av Viveka Sjögren och utgiven av Kabusa 2008. Den handlar om en fågelfamilj som en dag blir bortjagade av  svartvita flugsnappare från sitt hem och bli tvugna att fly hals över huvud.

Den dagen de svartvita kommer är pappan ute och letar efter mat till familjen. Fågelungarna är så små att de inte lärt sig att flyga ännu, men det bryr sig inte de svartvita om utan puttar helt kallt ut mamman och ungarna. Lillasyster som är minst och bräckligast skadar sig så svårt att hon någon dag senare dör!

Det blir en kamp för mamman att lära de andra ungarna att flyga, hitta mat och någonstans att sova för sin lilla familj. Pappan står ingenstans att finna. När ungarna väl lärt sig att flyga är planen att ta sig till Ettannatland. Kanske kan de hitta pappan där, kanske hittar de ett hem i Ettannatland där de kan stanna?

Ja, ni förstår. Varje gång jag försöker läsa den här boken högt för mina barn börjar jag att gråta. Det är en sorglig och väldigt fint berättad historia. Viveka Sjögrens språk är  säreget och har i den här boken en stark, närmast elektrisk laddning. Den passar därför perfekt för högläsning.

Precis som Om det var krig i Norden är det här en väldigt bra bok att använda för att kanske diskutera kring hur det är att fly med sin familj och lämna sitt en gång trygga hem för ett annat och främmande land.

Tyvärr så tror jag att lärare och föräldrar överger bilderboken alldeles för tidigt och tror att den bara passar för förskolebarn. Jag kan tänka mig att läsa den här boken exempelvis med en grubblande nioåring. Tråkigt nog finns den inte att köpa längre i bokhandeln men kanske kan du hitta den på ditt lokala folkbibliotek.

/Clarisa

2 Svar to “Den dagen”


  1. 1 flaskpostenJohanna 6, september, 2012 kl. 10:54 e m

    Håller med, jättefin! Och ja, det är mycket synd om man släpper tag om bilderböckerna! Det är ju ofta där livsfilosoferandet och det mest poetiska finns i hela bokutgivningen!

  2. 2 lena kjersén edman 8, september, 2012 kl. 10:34 f m

    Massor av poetiska och politiska bilderböcker (denna förstås – men också den nya favoriten Mamman och havet av Sara Stridsberg/Anna.Clara Tidholm) kommer att strila över gymnasiebibliotekarier och svensklärare när jag på torsdag i Uppsala (länsbibliotek Gävle/Uppsala) föreläser på eftermiddagen:
    ”Litteraturdusch. Uppfriskande tonårsläsning, klassiker och böcker som samtalar.”
    Bilderböcker är också minst lika tacksamma som antika dramer när man ska lära tonåringar hur ett drama är uppbyggt. Om detta kommer jag att tala.
    Ack, att svensklärare, bildlärare, filosofilärare, samhällskunskapslärare och bibliotekarier kunde arbeta tillsammans mer runt bilderböcker på högstdiet och gymnasiet än vad de nu i allmänhet gör.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook