Intervju med Sven Nordqvist

Förra veckan skrev jag om Findus flyttar ut av Sven Nordqvist och tänkte i samma veva att det vore roligt om Sven ville svara på Flaskpostens frågor. Det ville han!

1. Berätta – hur kom det sig att du började författa och illustrera böcker? Jag bestämde mig i tonåren för att försöka försörja mig som tecknare. Efter ett antal år på en reklam byrå och några år som läroboksillustratör ville jag pröva på att illustrera barnböcker. Det gjorde jag först genom att medverka i en bilderbokstävling 1982. Den vann jag med Agaton Öman och alfabetet. Det var först boken jag skrev. Sen har det bara fortsatt på den vägen.

2. Hur går du tillväga när du arbetar? Skriver du texten först eller ritar/målar du bilderna först? Var får du inspiration från?
Alla böcker utom Var är min syster? har jag skrivit först. Var är min syster? var först tänkt att bara vara en bilderbok utan text. Men sen skrev jag några rader på varje sida i alla fall.

Om man med inspiration menar arbetslust så brukar jag få det av att titta på andra bilder jag tycker om. Jag får nästan aldrig lust att skriva, bara teckna och måla.

3. Du har gjort tio böcker om Pettson och Findus. Hur fick du idén till första boken? Pettson och Findus kom till i Pannkakstårtan. Det var inte meningen då att uppfinna ett par nya figurer som jag skulle göra en serie böcker om. Det viktigaste var själva berättelsen och till den behövdes en gubbe eller gumma och nån att prata med, som blev en katt. Sen dröjde det tre andra böcker innan jag insåg att jag kunde göra en till Pettsonbok.

4. Bilderna i Pettson och Findus är väldigt roliga. Händer det att du skrattar själv medan du ritar? Om så vad lockar fram flest skratt? Inte direkt skrattar, men jag kan le lite ibland när jag tittar på bilderna efteråt. Åt detaljer, mucklor och konstiga verktyg.

5. Har du någon favoritbok och/eller favoritillustration bland dina böcker? Inte påtagligt, men Var är min syster och Nasseböckerna är speciella. Och kanske När Findus var liten och försvann. Den får mig att tänka på när jag själv blev pappa första gången.

6. Vad är roligast respektive tråkigast med ditt jobb? Roligast: att måla bilderna när tuschningen är klar. Tråkigast: Att gå igenom alla avtal och diskussioner som följer av allt extramaterial, typ filmer, som har blivit till på grund av Pettsonböckerna.

7. Vilken superkraft skulle du vilja ha och varför? Jag skulle vilja vara så stark att jag vågade ingripa om jag såg någon bli misshandlad av ett gäng.

Stort TACK Sven, för att du tog dig tid och svarade på frågorna!

—————————————————————————————————–

Mitt inlägg om Findus flyttar ut finns här.

För att läsa mer om Sven Nordqvist kan du besöka Opal förlags hemsida här.

/Sofia


8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

Flaskposten på Facebook